De Gids Het nieuwe eten

Vegan mayonaise, is dat nou lekker?

Wat ze verzinnen in de voedselindustrie!

Hellmann's vegan Beeld Lisa Wuyts / Nomliving blog

Op het slagveld van de Grote Mayonaiseoorlog hebben nieuwe troepen zich gemeld. Dat zit zo: in 2014 voerde Unilever, eigenaar van Hellmann’s, een rechtszaak tegen Just Mayo, een eivrije mayonaise, die van Unilever die naam niet mag dragen. Net zoals sommige mensen het misleidend vinden dat de Vegetarische Slager namen gebruikt als gerookte speckjes en kipstuckjes.

Enfin, Unilever trok de zaak uiteindelijk in, omdat het concern de pr-strijd nogal aan het verliezen was. Inmiddels is Hellmann’s minder streng in de mayoleer en staan er in de schappen, ook in Nederland, drie nieuwe varianten: Bio, Avocado Oil en Vegan. Voor de zekerheid noemt Hellmann’s overigens de laatste een ‘vegan dressing’ en geen mayonaise.

De nieuwe lijn heeft matte en zachtgekleurde verpakkingen, zoals het hoort bij bewuste voeding, met aquarellen van bladeren. De avocado-olie-mayo heeft aanzienlijk minder calorieën dan gewone Hellmann’s, 420 kcal per 100 gram, ten opzichte van 667 kcal. De vegan-optie, op basis van raapzaadolie, ligt dichter bij het origineel: 612 kcal.

De smaak is verrassend goed. De avocado-olie proeft wat zoeter en de vegan-mayo heeft een sterke citroensmaak. Maar beide zijn goed romig en hebben een lekkere, volle dikte. Het leger van Unilever lijkt de strijd te gaan winnen, door zich te vermommen als de tegenstander.

Cijfer: 8

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden