Vegabal mag gehaktbal blijven heten

De Vegetarische Slager mag zijn vleesvervangende producten blijven verkopen onder namen als kipstukjes, gehaktbal en spekblokjes. Tegen het gebruik van vleesnamen voor vegetarische producten waren klachten binnengekomen bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA).

Vegetarische gehaktballen. Beeld De Vegetarische Slager

De VWA heeft die onderzocht, maar ziet geen reden om op te treden. 'Het hoort niet', aldus een woordvoerder. 'Dat hebben we de Vegetarische Slager ook laten weten. Maar verder heeft het voor ons geen prioriteit.'

Verwarring
De VWA vindt dat de Vegetarische Slager zijn producten zodanig aanbiedt dat duidelijk is dat het niet om vlees gaat, maar om een vleesvervanger. 'Er zou reden zijn om in te grijpen als er sprake is van verwarring. Die is er wat ons betreft niet.'

De Vegetarische Slager timmert sinds twee jaar aan de weg met een nieuwe generatie vleesvervangers op basis van plantaardig eiwit die sterk lijken op echt vlees. Aanvankelijk waren de producten vooral te koop in natuurvoedingswinkels. Sinds kort liggen ze ook bij slagers en supermarkten als Jumbo en C 1000.

Daarmee komen ze in het vaarwater van aanbieders van echt vlees, zegt Pascalle de Ruyter van het Productschap voor Vee, Vlees en Eieren. Het productschap heeft zelf geen klacht ingediend, maar wel mensen doorverwezen naar de VWA.

Sojabal
De Ruyter vindt dat er sprake is van misleiding. 'Als er ergens kip op staat, verwacht je dat er kip in zit en geen soja.' De Vegetarische Slager zet zich af tegen vlees. 'Maar ze maken wel reclame met vleesnamen voor hun producten. Noem je gehaktbal dan een sojabal.'

Een sojabal bekt niet, vindt Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager. 'Daar krijg je geen honger van. We willen onze productnamen zo simpel mogelijk houden en zo dicht mogelijk bij vlees blijven. Dus staat er kip op omdat dat is wat mensen kunnen verwachten.'

Dat doet niet alleen de Vegetarische Slager. 'Albert Heijn zet ook schnitzel, braadworst en hamburger op vegetarische producten.' Waar het om gaat, is of de consument in de war wordt gebracht. En dat is volgens Korteweg niet zo. 'Wij hebben nog nooit klachten van consumenten gekregen. Als ik kippenboer was, zou ik het als een compliment opvatten.'

Een vegetarische slager in Den Haag. (Archieffoto) Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.