Veerman Aad ìs de pont; dus moet hij blijven

De buurtbewoners zijn een actie begonnen. Aad van Geest moet hun veerman blijven. 'We brengen de pont tot zinken als jij weg moet', zegt een fietser die dagelijks door Van Geest over de Rijswijkse Vliet wordt gezet....

Van onze verslaggeefster

Aukje van Roessel

RIJSWIJK

Vijftien jaar geleden begon het pontje zijn pendeldiensten over de Vliet. Het zou maar voor tijdelijk zijn, want het lag in de bedoeling de nieuwe wijk aan de 'overkant', ingeklemd tussen de A 13 en het water, een vaste oeververbinding te geven. Het bedrijf Meersma, dat voor de gemeente veel groen en sloten onderhoudt, kreeg van de gemeente geld om de pont bemannen. Ruim vier jaar geleden heeft Meersma daarvoor speciaal de voormalige autospuiter Aad van Geest in dienst genomen. Hij vaart per dag zo'n vierhonderd mensen heen en weer.

Nu er voorlopig geen sprake is van een brug over de Vliet, studeren burgemeester en wethouders van Rijswijk op een mogelijkheid om op het pontje te bezuinigen. Dat kan door het contract met Meersma op te zeggen en in de plaats daarvan iemand aan te stellen via de DSW. Een directielid van Meersma laat er geen misverstand over bestaan dat er voor de 29-jarige Aad van Geest bij zijn bedrijf dan geen ander werk is.

Bij de DSW werken veelal verstandelijk of lichamelijk gehandicapten, maar daarnaast ook mensen die om andere redenen niet bij een reguliere werkgever kunnen werken. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Sociale Zaken bestaat er geen 'keiharde regel' dat een baan voor iemand van de DSW nooit een reguliere baan mag verdringen. Maar het aanvragen van een ontslagvergunning om een gewone werknemer te kunnen vervangen door een goedkopere van de DSW, zou volgens de woordvoerder wel eens heel moeilijk kunnen zijn.

Voor Aad van Geest zou dit echter wel eens onvoldoende bescherming kunnen zijn. Tenslotte hoeft de gemeente niemand te ontslaan, maar kan ze volstaan met het opzeggen van het contract met Meersma. Dit bedrijf krijgt volgens eigen opgave voor de veerman 30,90 gulden per uur van de gemeente. Dat is, omgerekend naar een achturige werkdag, ruim 65 duizend gulden per jaar. Maar Van Geest maakt werkdagen van bijna elf uur. Volgens het ministerie gaat het aanstellen van een veerman via de DSW de gemeente vijftienduizend gulden kosten. Zelfs als er dus twee mensen op de pont zouden worden opgezet, is dat nog goedkoper.

Maar Aad van Geest maakt zich niet alleen zorgen om zijn eigen baan. 'Iemand met een handicap kan dit volgens mij niet, want het is zwaar en verantwoordelijk werk. Ik kan reddend zwemmen en weet wat van EHBO. Bovendien ga ik roeien met het andere pontje als de motor het heeft begeven.' Hij ziet een DSW'er dat nog niet doen.

Ook de buurtbewoners laten het er niet bij zitten. Aad moet blijven. Want, zoals iemand op de uitgedeelde protestbrieven schreef: 'Aad is de pont.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden