Veerdienst Terschelling moet stoppen

De overheid gaat concurrentie tussen veerdiensten op de Waddenzee verbieden. Rederij Eigen Veerdienst Terschelling (EVT), die goedkope overtochten aanbiedt naar Terschelling, mag vanaf volgend jaar niet meer uitvaren. Dat schrijft staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer.

GRONINGEN - Daarmee wil Mansveld een einde maken aan de 'veerbootoorlog' op Terschelling: een slepend conflict tussen twee reders. Nieuwkomer EVT bindt sinds 2009 met lage prijzen de strijd aan met de gevestigde reder Doeksen, die al ruim een eeuw het alleenrecht heeft op de overtocht tussen Harlingen en Terschelling.


Het Rijk koos sinds het begin van het conflict de kant van Doeksen. Alleen een monopoliepositie van deze reder zou de veerverbinding naar het eiland garanderen op onrendabele momenten: in het laagseizoen en bij slecht weer. Toch werd gedoogd dat ook EVT op Terschelling vaart.


Nu komt daar plotseling een einde aan: per 1 februari 2014 moet EVT in de haven blijven. EVT moet stoppen vanwege zijn eigen succes: de jonge reder trekt te veel passagiers. Daardoor leidt Doeksen verlies. 'Het is gebleken dat de markt te dun is voor twee partijen op deze route', schrijft Mansveld. Neemt ze EVT niet uit de vaart, dan voorziet zij op Terschelling en ook op buureiland Vlieland 'ernstige consequenties' die kunnen uitmonden in 'maatschappelijke onrust' of zelfs 'instabiliteit'.


Met haar besluit doorkruist Mansveld een rechtszaak over het bestaansrecht van EVT. Al jaren buigen opeenvolgende rechters zich namelijk over de vraag: heeft Doeksen recht op een monopolie ten koste van EVT? Als gevolg van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven, afgelopen voorjaar, is de zaak nu doorverwezen naar de hoogste rechter van Europa, het Europese Hof van Justitie in Luxemburg. Het kan jaren duren voordat de rechters definitief uitspraak doen.


'Het is typerend dat de staatssecretaris niet eens de uitkomst van een juridische procedure wil afwachten', zegt EVT-directeur Erwin Rob. 'Ze zegt gewoon: ik ontneem EVT alle rechten.' De rederij zegt nog niet te weten of ze juridische stappen tegen het Rijk onderneemt.


Oorlog verhard

Mansveld liet in juli nog aan de Tweede Kamer weten dat ze de juridische procedure bij het Hof van Justitie zal afwachten. Maar de veerbootoorlog heeft zich ondertussen verhard. Om weer winst te maken, dreigde Doeksen de winterdienstregeling te versoberen.


Dat zou gaan gebeuren op Terschelling, maar vooral ook op buureiland Vlieland, waar EVT niet op vaart. Op Vlieland zou het aantal afvaarten teruggaan van drie naar slechts twee per dag. Het eiland zou daarmee de rekening moeten betalen van het conflict op Terschelling. Medewerkers van Doeksen zouden worden ontslagen.


Volgens Mansveld zijn de gevolgen daarvan zo ernstig dat ze nu wel moet ingrijpen. Als Doeksen inderdaad afvaarten gaat schrappen, komt de werkgelegenheid in gevaar, kunnen schoolgaande kinderen niet meer naar huis en zieken niet meer naar de wal. Nu zij EVT uit de vaart haalt, heeft Doeksen in ruil voor deze toezegging beloofd dat de versoberde dienstregeling van tafel gaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden