Veenkolonie

Met veel interesse heb ik het artikel gelezen over de spoorbaan Assen-Stadskanaal (Traject, 27 oktober). Zelf geboren in 1915, heb ik mijn hele leven in deze omgeving doorgebracht en veelvuldig gebruik gemaakt van deze lijn ....

Met de stelling dat het veenkoloniale gedeelte hierdoor tot ontwikkeling is gekomen, ben ik het niet eens. Het dorp Gasselternijveen dat door de lijn werd doorsneden, dateert van 1663. Door de ontvening is er een bloeiend landbouwgebied ontstaan, maar bovenal een welvarende scheepvaart. Ten tijde van de aanleg van het spoor, was Gasselternijveen de vierde thuishaven van Nederland wat tonnage betreft.

Doordat de veenkoloniale vervening hier is begonnen, had het dorp een verzorgende functie voor de hele omgeving. Destijds had men hier twee aardappelmeelfabrieken, een zuivelfabriek, twee scheepswerven, een houtzagerij (molen), een korenmolen en twee bouwmaterialenhandelshuizen en een flinke middenstand op een bevolking van nog geen tweeduizend inwoners. De scheepvaart is afgenomen doordat na WO I de schepen groter werden en de haven niet meer konden bereiken.

De spoorlijn is mijns inziens ontstaan ter vervanging van de trekschuit en de omnibus, om bij de tijd te blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden