Veenendaal krijgt eerste virtuele super

Veenendaal moest er een lange testperiode voor doorstaan, maar sinds gisteren is het de eerste gemeente in Nederland met een Internet-winkelpromenade waar bewoners ook hun dagelijkse boodschappen kunnen doen....

van onze verslaggever

VEENENDAAL

Daarnaast kunnen bewoners kaartjes bestellen voor voorstellingen in het theater en bij de VVV rondneuzen. Alle 750 deelnemers hebben een credit card gekregen van ABN Amro waarmee zij kunnen betalen. Een permanente Internet-verbinding op hun thuiscomputer wordt verzorgd door kabelbedrijf Casema. IBM verzorgt de techniek.

Het zwaar gesponsorde project ('de kosten gaan hier duidelijk voor de baten uit', aldus Edah) moet een dijkdoorbraakje forceren voor elektronische handel. Tot op heden zijn er voor Nederlandse consumenten onvoldoende producten te koop via het Internet, terwijl afnemers wachten op klandizie voordat ze een elektronische winkel openen. 'We willen deze kip-ei situatie doorbreken', aldus een Casema-woordvoerder bij de opening van het virtuele warenhuis.

Het is vooral de komst van Edah die van het project meer maakt dan het zoveelste Internetproject. Een supermarkt is bij uitstek geschikt om de Veenendalers een paar keer per week naar de winkel-website te lokken. 'Onze winkelformule is prettig en compleet winkelen voor een scherpe prijs. Prettig winkelen is een synoniem voor: wanneer de klant dat wil', zegt marketing manager Jaap Rieter van de supermarktketen.

Iedere virtuele winkel, dus ook die van Edah, is 24 uur per dag open. Dat wil niet zeggen dat de boodschappen 24 uur per dag worden thuisbezorgd, maar wel tweemaal daags tussen tien en twaalf uur 's ochtends en tussen zes en acht uur 's avonds. Vóór vier uur 's middags bestellen, betekent dat de boodschappen dezelfde avond in huis zijn. Omdat boodschappenlijstjes in het computersysteem blijven staan, hoeven de vaste boodschappen niet telkens opnieuw worden ingevoerd.

Edah hanteert dezelfde prijzen als in de winkel, en rekent vijf gulden afleverkosten voor boodschappen onder de honderd gulden. Boven dat bedrag is bezorgen gratis. Een clubje vakkenvullers holt twee keer per dag langs de winkelschappen om de kratten en koelboxen te vullen. Het assortiment is een stuk kleiner dan in de echte winkel. Zo ontbreken momenteel pepernoten, mandarijen en glühwein, om maar een paar onmisbare attributen voor een 'heerlijk avondje' te noemen.

Er moet geld bij, zegt een woordvoerder van Edah's moederbedrijf Laurus, want het bedrijf zit nu nog met dubbele kosten (een winkel én een bezorgservice).

Maar als elektronisch boodschappen doen aanslaat, kan Edah in de toekomst wellicht thuis bezorgen vanuit efficiënte pakhuizen. Riemer: 'Deze test moet ons voldoende munitie geven voor onze beslissing wat wij in de toekomst gaan doen met e-commerce (elektronische handel)'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden