Veel treinen missen een hulpverlener

Op alle treinen zou een conducteur of bestuurder moeten zitten met een hulpverlenersdiploma. Omdat dat niet het geval is, dient vakbond FNV Spoor een klacht in bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

AMSTERDAM - Volgens de Arbowet moet op elke werkplek iemand aanwezig zijn die officieel is opgeleid tot bedrijfshulpverlener (bhv'er) en binnen een paar minuten eerste hulp kan verlenen aan collega's of klanten. Dat is in treinen vaak niet het geval. Op bussen, trams en metro's rijden nooit gediplomeerde bhv'ers.


FNV Spoor richt zijn pijlen in eerste instantie op de NS. Tot 2011 kregen behalve de conducteurs ook de machinisten een bhv-training. Nu niet meer. Omdat er niet op elke trein een conducteur zit, gebeurt het dus dat er helemaal geen gediplomeerde hulpverlener meer mee rijdt.


'Ik krijg signalen dat het vaker voorkomt dat een trein zonder bhv'er rijdt', zegt Roel Berghuis van FNV Spoor. 'Zo'n bhv'er heeft een heel palet aan taken: eerste hulp bij ongelukken, reanimeren, blussen en evacueren - het gaat echt om de veiligheid op het spoor.'


Volgens een woordvoerder van de NS komt het 'slechts sporadisch' voor dat een trein zonder conducteur, en dus zonder bhv'er vertrekt. Als zich dan toch een medisch noodgeval voordoet, zal de machinist voorrang krijgen om de trein zo snel mogelijk op een plek neer te zetten waar de hulpdiensten erbij kunnen komen. 'En er is een reden dat we de machinisten niet meer tot bhv'er opleiden: het is in al die jaren nog nooit gebeurd dat hij nodig was.'


Andere uitbaters van het spoor, zoals Veolia, Arriva en Connexxion, werken al jaren zonder bhv'ers op hun treinen. Volgens een woordvoerder van Veolia leidt dit niet tot gevaarlijke situaties.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden