Veel status, weinig bagage

Ze zijn groot, stoer en worden aangeduid als SUV's: Sports Utility Vehicles. Een SUV is een kruising tussen een luxe stationcar en een terreinauto....

Theo Nijenhuis

In het eerste halfjaar werden er negenduizend SUV's verkocht, ondanks prijzen die kunnen uittorenen boven de 60 duizend euro. Genoeg aanmoediging voor elke fabrikant om een eigen SUV te bouwen. Zelfs de nieuwe Fiat Panda is in september volgend jaar voor pakweg 16 duizend euro te krijgen in zo'n stoere, hoogpotige uitvoering.

SUV's zijn een glanzend lichtpuntje in een kwakkelende markt. Maar status-auto's roepen weerstand op. In de Verenigde Staten en in Engeland wordt campagne gevoerd tegen het hoge brandstofverbruik. Nu zetten de SUV's de oliemarkt niet op zijn kop. Ze verbruiken ruw geschat 1:10, maar dat is niets op het totale verbruik.

Per dag gaat er in de Nederlandse personenauto's twintig miljoen liter benzine, diesel en lpg. Ruwweg de helft wordt gebruikt om uit te gaan of voor een bezoek aan familie of vrienden. En aan vakantie. Dat laatste is een teer punt van de SUV: je kunt niet veel meenemen.

Het blad Autoweek berekende vorige maand wat de de tien meest populaire SUV's zijn. Leg daarnaast wat zo'n wagen aan bagageruimte heeft. Dan blijkt dat alleen de Mercedes ML 270 - de dieselversie kost 58.500 euro - genoeg ruimte heeft voor een gezin dat uit kamperen gaat.

Het bagagevolume ligt op 633 liter. Dat is royaal. Toch staat de Mercedes onderin de toptien. Een duidelijk teken dat praktisch nut niet meeweegt bij de aankoop van een SUV.

Nummer 1 in de toptien is de Koreaanse Kia Sorento, met ruim 1800 kilo geen lichtgewicht, maar met een laadruimte van 486 kilo hoef je niet alles thuis te laten. De benzineversie kost 27 duizend euro. De nummer twee is de Toyota RAV 4.

Volgens de opgave van Toyota is de bagageruimte 150 liter klein. Een kabouter als de Renault Twingo heeft 18 liter meer. Bij de Hyundai Santa Fe (nummer 3 op de lijst van Autoweek) biedt 469 liter en de BMW X5 zit er een fractie onder met 465 liter.

De Suzuki Vitara Wagon zit met 263 liter een stuk lager en wordt gevolgd door een rariteit. De gigantische Volvo XC 90 staat op de zesde plaats in de verkopen met een bagagecompartiment van 249 liter.

In een compacte hatchback als de Volkswagen Golf gaat 30 procent meer. De Honda CR-V wat ruimer dan de Suzuki: 374 liter, net als de Subaru Forester met 387. De Nissan X-trail (nummer 9) biedt 410 liter.

Ondanks hun enorme omvang zijn SUV's niet overdreven veilig. In Londen, in het Europese botsproefcentrum van Euro NCAP, haalden alleen de BMW en de Volvo de top. Ze kregen allebei vijf sterren.

Lang niet allemaal zijn ze getest. Soms worden ze alleen aan botsproeven onderworpen in de VS, waar de normen milder zijn.

Volgens de Consumentenbond moet in sommige SUV's extra voorzichtig worden gereden. Bij een botsing met bijvoorbeeld een lantarenpaal zijn de inzittenden slecht af. Er zijn SUV's die neigen naar instabiliteit. Ze hebben een zwak dak, is de verklaring.

De bond concludeert: 'Vergeleken met gewone personenauto's blijven SUV's gemiddeld duurder, onveiliger, onzuiniger en van binnen relatief kleiner. En ze rijden minder goed.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden