Veel roem en geweld in Cannes

Afgelopen woensdag begon de 66ste editie van het prestigieuze filmfestival in Cannes. Wat opvalt: veel gewelddadige beelden, maar ook: Chinese films vol sociale kritiek.

CANNES - Paris Hilton weet zich jaarlijks verzekerd van aandacht op het Cannes Filmfestival als ze voorzien van bodyguards gaat winkelen in de chique modezaken aan de Croisette. Maar dit jaar wordt 's werelds bekendste hotelerfgename ook besproken in het hart van het festival. Of haar villa in Beverly Hills in elk geval.


'Paris was zo aardig ons in haar echte huis te laten filmen', zegt Sofia Coppola (41) bij de presentatie van The Bling Ring. Ze baseerde haar film op de waargebeurde geschiedenis van een groepje tieners dat zich de lifestyle van sterren wilde aanmeten, en daartoe voor ruim 3 miljoen dollar aan schoenen, tassen en cash ontvreemdde uit de paleisjes van onder anderen Orlando Bloom, Lindsay Lohan en Paris Hilton. Die laatste had haar sleutel keurig onder de mat liggen en kreeg pas na een inbraak of acht door wat er thuis voorviel als ze in nachtclubs hing.


Coppola - die in haar vorige film Somewhere ook al de leegte van het bestaan in Hollywood aan de orde stelde en daarmee de Gouden Leeuw won in Venetië - portretteert met The Bling Ring op amusante wijze de uitwassen van de celebritycultuur. Ze stond versteld toen ze voor het eerst bij Hilton thuiskwam: 'Het was... exotisch. Anders dan alles wat ik ooit had gezien.' Zo trof ze naast de zoals verwacht overdadig gevulde inloopkast ook een speciale nachtclubkamer met danspaal aan, en zitjes met kussens waarop Hiltons beeltenis staat gedrukt. 'Ze heeft gevoel voor humor', zegt de regisseur. 'Ze toonde ons ook de bewakingsvideo's waarop de inbrekers te zien waren.'


De Britse actrice Emma Watson (23) speelt de meest egomane inbreker van het stel, een rol waarmee ze zich losmaakt van haar Harry Potter-jeugd (elf jaar als Hermelijn). Watson: 'Het ging de dieven uiteindelijk niet om het stelen zelf, maar om een paar uurtjes lang te doen alsof ze iemand als Hilton waren. Soms gingen ze ook enkel naar Hiltons huis om gewoon wat te feesten.'


Dat ze uiteindelijk wel een keer betrapt moesten worden, leek niet in de daders op te komen: een aantal kreeg lange straffen. Coppola: 'Het zijn kinderen, hun hersenen zijn nog niet helemaal gevormd. Ik wilde een film maken vanuit het perspectief van de dieven, om te begrijpen hoezeer ze zijn gevormd door die sterrencultuur.'


The Bling Ring dingt niet mee naar de Gouden Palm en zal naar verwachting later dit jaar de Nederlandse bioscopen aandoen. Behalve roem is ook geweld een terugkerend onderwerp van gesprek op het festival. Veel confronterende beelden met als hoogtepunt de martelscènes in het deels door het Nederlands Filmfonds gesubsidieerde Heli, waarin de Mexicaanse regisseur Amat Escalante toont hoe de drugshandel een arbeidersgezin verplettert.


De meest verrassende film in de competitie tot zover komt van de gerenommeerde Chinese arthousefilmer Jia Zhangke, die zijn imago als maker van contemplatieve films (o.a. de met de Gouden Leeuw bekroonde film Still Life) van zich afschudt met het excessief gewelddadige A Touch of Sin. Daarin komen gewone en verdrukte Chinezen met zwaard en geweer in verzet tegen degenen die wél profiteerden van de grote sprong voorwaarts. Zo'n film vol sociale kritiek en nota bene gemaakt onder de hoede van een door de Chinese staat gerund productiebedrijf, werpt direct vragen op. Hoe kreeg Zhangke zijn film langs de censuur?


'Waarom deze film zo makkelijk tot stand kwam, weet ik niet', zegt Zhangke. 'Maar mijn film is goedgekeurd en wordt in de herfst uitgebracht in China. Het is wel zo dat de incidenten in mijn film echt zijn gebeurd en al in de Chinese media zijn verschenen.'


Dat de goedkeuring een film in Cannes te vertonen niet alles zegt, ondervond zijn collega Lou Ye vorig jaar. Die moest bij thuiskomst na Cannes alsnog in zijn film Mystery knippen. Zhangke: 'Ik observeer een toename van extreem geweld van individuen in de Chinese samenleving. Ik denk dat we dat niet moeten verstoppen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden