Veel meer geluidsoverlast door vrachttreinen

Tienduizenden bewoners krijgen de komende jaren meer geluidsoverlast door goederentreinen. Dit blijkt uit berekeningen die meetinstituut Geluidsnet maakte op verzoek van de Volkskrant. Vooral omwonenden van spoorlijnen in het oosten van het land staat 'in de randen van de dag' forse toename van het goederenvervoer te wachten.

Bornenaar Hennie Nijhuis heeft met een heg het geluidsscherm langs het spoor gecamoufleerd. Tegen het gedreun van goederentreinen helpt het scherm niet. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

De komst van de extra goederentreinen is het gevolg van twee ontwikkelingen in de Randstad: het Rijk verwacht een sterke toename van het goederenvervoer en de spoorsector ontvouwt plannen voor zogenoemd 'spoorboekloos reizen'. Op de drukke lijnen in de Randstad en Noord-Brabant moet straks elke 10 minuten een stoptrein en een intercity rijden. Om ruimte te maken voor de extra passagierstreinen moeten de goederentreinen zoveel mogelijk 's ochtends vroeg en 's avonds laat gaan rijden.

Vaste goederenroutes
Voor de goederentreinen naar Duitsland worden straks op bestaand spoor drie vaste goederenroutes gecreëerd, naar Oldenzaal, Zevenaar en Venlo. De keuze voor vaste goederencorridors gaat de geluidsoverlast beperken, zegt een woordvoerster van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 'Omdat we al het goederenvervoer op enkele spoorlijnen willen concentreren, kunnen we daar gericht maatregelen nemen om geluidsoverlast tegen te gaan.' De woordvoerster verzekert dat er geen extra treinen gaan rijden als dit betekent dat de geluidsnormen dan worden overschreden.

Omwonenden van de goederencorridors zijn er niet gerust op. Zoals wethouder Herman Mulder (CDA) uit Borne. De spoorlijn door zijn dorp wordt mogelijk een van de vaste goederenroutes. Borne kan dan tachtig tot negentig goederentreinen per dag krijgen. 'We weten twee dingen zeker', aldus de wethouder. 'De Tweede Maasvlakte wordt afgebouwd en de vraag naar personenvervoer neemt toe.' Met andere woorden: die extra goederentreinen komen er, en ze komen 's nachts.
Bovendien is er weinig vertrouwen in het rekenmodel op basis waarvan het ministerie besluit of de geluidsnormen worden overschreden. In het verleden heeft de rekenmethode bij Schiphol een te rooskleurig beeld geschetst van het vliegtuiglawaai.

Metingen
De gemeente Borne heeft Geluidsnet in de arm genomen om een jaar lang ter hoogte van de gevels te meten hoeveel herrie het treinverkeer daar momenteel maakt. De eerste meetresultaten bevestigen wat de Bornenaren al vermoedden: de hoeveelheid herrie van het vijftiental goederentreinen dat de gemeente dagelijks passeert, laat geen ruimte voor nog meer treinen binnen de bestaande geluidsnormen.

Langs de sporen die worden genoemd voor het spoorboekloos rijden en voor de goederenroutes wonen 700 duizend mensen, blijkt uit de berekeningen van Geluidsnet. Niet al deze mensen zullen evenveel hinder van het extra treinverkeer ondervinden. Geluidsoverlast van treinen is afhankelijk van lokale factoren als bebouwing en bodemgesteldheid. Goederentreinen maken meer herrie dan passagierstreinen.

Beeld De Volkskrant. Bron: Geluidsnet.nl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden