Veel leerkrachten volgens inspectie niet goed genoeg

Om het onderwijs in Nederland te verbeteren, zullen de leraren beter moeten gaan lesgeven. Van alle leerkrachten in het basisonderwijs beschikt nog niet de helft en van de havo- en vwo-docenten nog niet eenderde over alle vaardigheden die nodig zijn om uiteenlopende groepen leerlingen echt goed les te geven. En die capaciteiten zijn nu meer nodig dan ooit.

AMSTERDAM - Dit zegt de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarverslag over 2011, dat dinsdag is verschenen. De inspectie maakt in de beoordeling van leerkrachten onderscheid tussen wat zij noemt de basisvaardigheden (helder uitleggen, een taakgerichte werksfeer scheppen en leerlingen activeren) en meer complexe vaardigheden, zoals verschil kunnen aanbrengen in lesgeven aan verschillende groepen leerlingen en extra begeleiding bieden aan kinderen die dat nodig hebben.


Uit onderzoek van de inspectie blijkt dat van de leerkrachten in het basisonderwijs en op het vmbo maar 40 procent al deze vermogens bezit. Op havo en vwo is het nog minder: respectievelijk 28 en 29 procent van de docenten kan het hele palet inzetten. Een op de acht basisschooldocenten en een op de vijf leerkrachten op de middelbare school missen trouwens ook een van de drie basisvaardigheden.


De noodzaak van juist die meer geavanceerde vaardigheden is sterk gegroeid nu de klassen diverser van samenstelling zijn geworden. En de komst van passend onderwijs, waarbij ook gewone scholen meer kinderen met gebreken zullen huisvesten, maakt de urgentie nog groter. Ook nu al ziet de inspectie veel te weinig maatwerk in de klassen. Meer aandacht hiervoor tijdens de opleiding en betere professionalisering van docenten zijn mogelijke remedies.


De Algemene Onderwijsbond is boos over de veel te kort door de bocht geformuleerde conclusies: 'De inspectie loopt een dagje met een leraar mee en bepaalt aan de hand daarvan of zijn werk deugt', aldus AOb-voorzitter Walter Dresscher. 'Aan een diepere wetenschappelijke analyse waagt men zich niet.' Kijk ook eens naar werkdruk en klassengrootte, betoogt de bond.


Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs ziet in het jaarverslag bevestigd dat de overgrote meerderheid van scholen het nog steeds goed doet. Om de resultaten nog te verbeteren, hebben de bewindslieden extra geld vrijgemaakt, dat schoolbesturen naar eigen inzicht kunnen inzetten voor maatregelen die zij kansrijk achten.


In het Onderwijsverslag constateert de inspectie verder dat de daling van het aantal zwakke en zeer zwakke scholen doorzet. Ook neemt het opleidingsniveau van de jeugd nog steeds toe: het aandeel havo- en vwo-leerlingen steeg van 42 procent in 2006 tot 44 procent in 2010 en die trend zet door.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden