Veel kleding heeft een vuil luchtje

Wrang, maar waar. Slechts 1 procent van de opbrengst van een spijkerbroek gaat naar arbeiders in een naai-atelier. Niet eens een Aziatisch atelier, maar dichter bij huis in Oost-Europa....

Deze feiten, die de winkelpret grondig kunnen bederven, staan in het decembernummer van de Consumentengids. Naast de lage lonen stelt het blad ook de milieuproblemen en de miserabele arbeidsomstandigheden aan de kaak. Om maar wat te noemen: kinderarbeid, werkweken van tachtig uur, vergiftiging met pesticiden en andere schadelijke stoffen.

Hoog tijd dus voor een degelijk onderzoek door de Consumentenbond. Hoe maatschappelijk verantwoord onderneemt de Nederlandse kledingbranche, vroeg de organisatie zich af.

Dat bleek niet makkelijk te achterhalen, want acht van zestien benaderde kledingbedrijven weigerden te laten onderzoeken hoe hun T-shirts worden gefabriceerd. H & M, Hugo Boss, Inwear, M & S, Miss Etam, Steps, Mexx en V & D kwamen allen met een excuus toen onderzoekers van de Consumentenbond ze benaderden.

De shirts van Cora Kemperman, WE, C & A, McGregor, de Bijenkorf, Zeeman, Wibra en de Hema daarentegen mochten wel onder de loep genomen. De eerste drie bedrijven bleken het meest maatschappelijk verantwoord inkopen te doen en de laatste twee het minst. Alle acht hebben weliswaar een gedragscode, maar niet altijd is duidelijk of die ook wordt nageleefd aan de andere kant van de wereld.

De Consumentengids legt haar lezers uit wat zij kunnen doen voor de mensen die hun kleding maken. Ten eerste: 'met koopgedrag aangeven dat u bepaalde kleding niet wilt'. Keurmerken kunnen hierbij bepalend zijn. Ten tweede: 'vragen stellen aan het personeel van kledingwinkels over de herkomst van de artikelen.' En tot slot: 'een brief schrijven naar het hoofdkantoor van kledingbedrijven.' Als dat niet helpt, is het devies: gewoon minder winkelen, wassen of gevoelig zijn voor modegrillen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden