Veel fraude bij autoreparaties

Bij een op de tien schadereparaties wordt gefraudeerd. De werkelijke kosten van die reparaties zijn gemiddeld 18 procent lager dan wat de garage in rekening brengt. Dit blijkt uit een onderzoek van het Verbond van Verzekeraars.

AMSTERDAM - Werkzaamheden die de garagehouders in rekening brengen, worden niet of maar gedeeltelijk uitgevoerd. Een deur is bijvoorbeeld niet vervangen, maar uitgedeukt. Ook staan er onderdelen op de nota die niet zijn gebruikt. Dat blijkt uit een steekproef bij vijfhonderd auto's van het Verbond van Verzekeraars. 'Dit onderzoek bevestigt ons onderbuikgevoel dat het er in de schadeherstelbranche niet altijd even netjes aan toe gaat', zegt een woordvoerder van het Verbond.

Schade-experts keerden de auto's na reparatie nog eens binnenstebuiten. Daarna vergeleken ze hun resultaten met wat het schadebedrijf op de nota had gezet. Bij 52 auto's was de rekening frauduleus. In extreme gevallen waren de echte herstelkosten 50 procent lager dan wat de klant had betaald.

De verzekeraars worden volgens de organisatie benadeeld door deze fraude doordat zij te veel uitkeren. 'Maar autobezitters zijn ook de dupe, door waardevermindering van hun auto. En ze rijden in een slecht of anders hersteld voertuig de garage uit'. Het Verbond roept de schadeherstelbranche op om maatregelen te nemen.

'Fraude is onacceptabel', zegt Frits Huffnagel, voorzitter van branchevereniging Focwa. 'Maar dit is geen reden om meteen te denken dat de hele sector niet deugt.' Huffnagel benadrukt dat van de 52 fraudegevallen slechts eenderde een Focwa-bedrijf betrof. 'Dus iemand die zijn voertuig laat herstellen bij een bedrijf dat niet bij de Focwa is aangesloten, loopt een heel grote kans dat hij word bedonderd.'

Maar ook in zijn eigen mand 'is elke rotte appel er een te veel,' aldus Huffnagel. 'Als we fraude constateren bij een van de leden, vliegt hij er per direct uit. Ik heb het Verbond ook gevraagd om namen en rugnummers van de bewuste leden van onze organisatie.'

De verzekeraars zelf zijn van plan om reparaties vaker te controleren. Daarnaast willen zij dat een kopie van de nota voortaan ook naar de klant gaat. 'Als zij dan ontdekken dat er iets niet klopt, kunnen ze contact opnemen met de verzekeraar', aldus de woordvoerder.

Huffnagel vindt dat niet de consument verantwoordelijk is: 'De meeste mensen hebben geen flauw idee hoe een auto in elkaar zit.' Hij roept de verzekeraars op om strengere normen voor herstelwerkzaamheden te hanteren.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden