Veel beeldjes en geen goede film

De Engelse regisseur Mike Figgis speelt een prominente rol in de discussies over nieuwe richtingen van de film. In Rotterdam zijn twee films van hem te zien: de al eerder bekende 'Time Code' (in een nieuwe montage) en zijn nieuwste experiment 'Hotel'....

In 'Hotel' komt daar nog bij dat het een film is over een filmploeg die volgens de moderne Dogma-regels een zeventiende-eeuws toneelstuk verfilmt, waarbij de filmploeg zelf weer gevolgd wordt door een televisieploeg die een reportage maakt over het maken van de film. Dat speelt zich allemaal af in het kleurrijke Venetiaanse hotel Hungaria, waarin allerlei mysterieuze dingen gebeuren. En dat zie je op een scherm dat af en toe dat in liefst vier kleinere schemen is verdeeld.

Erg veel tegelijk allemaal en je kijkt je ogen uit. Niet helemaal duidelijk wordt of Figgis serieus probeert een nieuwe weg van filmen te openen of dat hij conventies en nieuwtjes in de filmerij persifleert. Ik neig naar het laatste, maar nog belangrijker is dat Figgis bij al dat geëxperimenteer vergeet een goede film te maken. Uit zijn volgepropte garderobe rollen iets te veel kleren van de keizer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.