Vechtend tegen de tijdslimiet pakken berghaters de bus

De tribune die pal aan de finishlijn in Saint-Jean-de-Maurienne staat, raakt leger en leger. De meeste toeschouwers zijn naar de uitreiking van de gele trui gegaan, zo'n 50 meter verderop. Maar de etappe is nog niet afgelopen. Het wachten is op 'de bus.'

De beklimming van Lacets de Montvernier, die vanwege het zigzaggende weggetje verboden is voor publiek.Beeld AFP

De bus is wielerjargon voor het groepje renners dat zich gezamenlijk achterin de wedstrijd ophoudt. Het bestaat uit renners die over sprintspieren beschikken, zoals Peter Sagan, mannen die zich niet goed voelen, zoals Laurens ten Dam of renners die als waterdrager door het leven gaan, zoals Jos van Emden. De renners in de bus hebben één overeenkomst: ze haten de bergen.

Volgens een berekening die is vastgelegd in het reglement moet de laatste renner vandaag binnen 42.31 minuut van winnaar Romain Bardet over de finishlijn komen. Zo niet, dan zit de Tour erop. Tenzij je in huilen uitbarst, zoals Zak Dempster deed deze Tour toen hij 28 seconden te laat binnenkwam. Hij zou zijn gehinderd door het publiek.

In de bus geldt het principe dat gedeelde smart halve smart is. Het gaat om overleven. Leo van Vliet, oud-renner bij de fameuze Raleighploeg, staat in Saint-Jean-de-Maurienne te wachten op de laatkomers. Hij had vroeger naar eigen zeggen 'een busabonnement' tijdens bergetappes.

Volgens Van Vliet lijkt de bus idealer dan hij is. 'Neem zaterdag, de rit naar de Alpe d'Huez', zegt hij. 'Dan kun je beter zorgen dat je alleen rijdt. Rondom de bus cirkelen allerlei juryleden. Die letten te veel op je. Als je alleen rijdt, kan het publiek je mooi duwen.'

'Beste systeem'

Er is nog een ander nadeel volgens Van Vliet: 'Als je net even te goed bent, en je gaat te hard, dan gaan ze roepen en schreeuwen dat je zachter moet. En als je echt slecht bent, dan rijdt zelfs die bus te hard. Het is eigenlijk nooit helemaal goed.'

Tegenover de nadelen staat echter één groot voordeel: mochten de buspassagiers massaal te laat binnenkomen, dan zal de jury niet snel beslissen om iedereen naar huis te sturen, aangezien het deelnemersveld dan te zeer wordt uitgedund. 'De bus is nog altijd het beste systeem om op tijd binnen te komen', aldus Van Vliet.

In de Alpenetappe van vandaag breekt het peloton grofweg uiteen in drie stukken. De koplopers, de middenmoot en de bus. De routiniers Matteo Tosatto (41 jaar, Tinkoff-Saxo) en Filippo Pozzato (33 jaar, Lampre) zijn de zogeheten buschauffeurs. Zij verrichten het meeste kopwerk en houden namens de groep de tijdslimiet in de gaten. Via hun oortjes staan ze in contact met de ploegleiding.

Schril fluitje

In ruil voor het tempo - niet te hard, niet te zacht - dat ze bergop hanteren, doen de sprintersploegen het meeste werk op het vlakke of in de afdaling. In dit geval is dat Etixx Quick Step, dat sprinter Mark Cavendish graag zo fris mogelijk naar Parijs brengt. Zo draagt iedereen zijn steentje bij in de bus.

Bij de finishlijn is de tribune inmiddels helemaal leeg. Op een scorebord tikt de tijd weg. Er komt een grote groep renners binnen, onder wie Wilco Kelderman en Dylan van Baarle. Maar het is nog steeds niet dé bus. 'Daar had ik te goeie benen voor', zegt Van Baarle. 'Ik heb me vandaag geen zorgen gemaakt.'

Dan klinkt na 27 minuten opeens een schril fluitje van een politieagent. Hij maakt met zijn handen weidse gebaren. Iedereen moet opzij! Het is duidelijk: hier komt de bus. Sommigen zijn opgelucht, anderen helemaal kapot, zoals Ten Dam.

Van Emden vat het kernachtig samen: 'We waren vandaag op tijd, dat is het enige dat telt.'

Morgen weer een dag, verzucht een andere passagier, Roy Curvers. Hij heeft stiekem in het routeboek gekeken voor de etappe van morgen en weet eigenlijk al genoeg. 'Dat wordt weer de bus, vrees ik.'

Dylan van Baarle in 2013.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden