Nieuws

Vastgelopen containerschip in Suezkanaal gedeeltelijk los

De achtersteven van het containerschip in het Egyptische Suezkanaal is los. Dat meldt een medewerker van maritiem dienstverlener Inchcape Shipping maandagochtend. Later deze ochtend wordt geprobeerd ook de voorsteven, die op dit moment nog stevig vastzit in de klei, los te maken met behulp van onder meer sleepboten en baggeraars.

Het 224.000 ton wegende vrachtschip Ever Given liep dinsdag vast. Beeld EPA
Het 224.000 ton wegende vrachtschip Ever Given liep dinsdag vast.Beeld EPA

Hoelang het duurt voordat er weer scheepsverkeer door het kanaal mogelijk is, is nog onduidelijk.

Het loskrijgen van de voorsteven is de moeilijkste klus. Die zit vast als een ‘walvis vastzit op het strand’, zegt topman Peter Berdowski van maritiem dienstverlener Boskalis. Het is volgens hem een hels karwei om de voorsteven over de kleilaag heen te schuiven. Daarvoor arriveert later op maandagmorgen een tweede zware sleepboot, en zal er tegelijkertijd met grote kracht water onder het schip worden gespoten om zand en klei weg te spoelen.

Als het niet lukt om op deze manier de voorkant van het schip vrij te krijgen, dan zullen er mogelijk containers van de voorkant van het schip afgetakeld moeten worden. Dat laatste is volgens Berdowski een monsterklus, omdat dit midden in de woestijn moet gebeuren, waarbij de harde wind in het nadeel van de operatie is.

De containers zouden met een grote kraan mogelijk van het schip af kunnen worden geplukt en op een ander schip worden geladen. Berdowski hoopt dat het zover niet komt en dat de Ever Given met trekkracht van zijn plek komt. ‘Er zit beweging in. Dat is het goede nieuws’, zei hij in het Radio 1 journaal.

Opstopping

Het Suezkanaal is een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld: naar schatting 12 procent van de wereldhandel komt door dit kanaal. Vorige week dinsdag liep het 400 meter lange en 224.000 ton wegende schip de Ever Given hier vast, en lag dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.

Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie. Volgens schattingen van scheepvaartkenner Lloyd’s List en persbureau Bloomberg heeft de blokkade per uur 400 miljoen dollar aan schade opgeleverd.

Hard trekken

Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed en steekt bijna 16 meter diep. Het Suezkanaal is in het midden 25 meter diep, maar richting de oevers gaat het al snel naar 15 meter en 11 meter.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden