Varen langs 11 steden – als de zon gaat schijnen en we niet omslaan

Aan de tweede editie van een wedstrijd tussen vaartuigen met zonnepanelen doen 40 multidisciplinaire teams mee...

De ‘Frisian Nuon Solar Challenge’ heeft geen fijne start. Zondagmiddag, tijdens de proloog, sloegen al twee boten om, en ook maandag waait het hard. Het is lang onzeker of de veertig deelnemende teams – uit Nederland, maar ook uit Polen, Engeland en Brazilië – wel kunnen starten. Als het dan kan, drieënhalf uur later dan gepland, heeft de kraan die de boten het water in moet takelen te kampen met een storing.

Die ochtend wordt er nog druk gepoetst en gesleuteld aan de futuristische vaartuigen. Het grasveld lijkt wel een landingsplaats voor ruimteschepen. Aan de race doen veel jongeren mee: multidisciplinaire teams van studenten werktuigbouwkunde, elektrotechniek en informatica, en andere technisch begaafden. In de A- en B-klassen krijgen zij zonnepanelen in bruikleen, de C-klasse moet zelf voor panelen zorgen.

Het team van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL) heeft de hele nacht doorgewerkt. Dat moest wel, want tijdens de proloog sloeg hun boot om. ‘Ik zat op m’n kop met mijn handen nog aan het stuur’, vertelt werktuigbouwkundestudent Peter Verhaar maandagochtend. ‘Onvoorstelbaar dat het paneel nog werkt nadat het in het water heeft gelegen.’ Tijdens de vorige editie, twee jaar geleden, brandde het NHL-vaartuig af voor de race begonnen was. ‘We zijn nu al een stap verder dan toen’, grijnst Peter.

Alle boten hebben een verhaal: de vader en zoon die samen meedoen, de Brazilianen die als proeftuin fungeren voor een project met rondvaartboten op zonnecellen, en een zonaangedreven vuilnisboot die drijfvuil ophaalt.

Sunlimited heet de boot van Jos Vos en zijn kompanen, studenten aan de Groninger Hanzehogeschool. De 21-jarige student elektrotechniek laat vol trots de innovatieve snufjes zien van zijn afstudeerproject. Het staartstuk – klein, want minder weerstand – is ‘gefreesd in het allerbeste aluminium dat je kunt vinden’. De zonnepanelen worden gekoeld, want elke graad afkoeling levert een half procent meer vermogen op. ‘Een klasgenoot van me ontwikkelde een systeem dat onder elke omstandigheid de beste snelheid berekent. En dan is er nog de drager waarop de boot staat als hij niet in het water ligt. Die kan 90 graden kantelen, zodat de boot ook zo veel mogelijk zon vangt als hij stilstaat.’

De eerste Solar Challenge werd in 2006 gewonnen door de TU in Delft. De tocht volgt de elfstedenroute en duurt nog de hele week.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden