Vanuit de microkosmos

Nederland heeft sinds vandaag een nieuw opinieblad, Nieuw Rotterdam. Bedenkers zijn de journalisten Nico Haasbroek (62) en Mieke van der Linden (53)....

Kijk', zegt Nico Haasbroek, wijzend op enkele spuuglelijke kunststofballen voor zijn woning aan de Rotterdamse Mathenesserlaan. 'Dat zijn ballen waar ik niets van begrijp.

Ze zijn er kennelijk neergelegd om illegaal parkeren te voorkomen, maar wie gaat parkeren op die minieme strook gras met een boom erop en een fietspad erlangs?'

Haasbroek, oud-hoofdredacteur van RTV Rijnmond en het NOS Journaal, beziet de wereld graag vanuit de microkosmos. 'Wat gebeurt er om me heen en wat zegt dat over de politiek en de maatschappij?' De microkosmos gaat een belangrijke rol spelen in het opinieblad dat hij vandaag samen met zijn vrouw, de programmamaakster Mieke van der Linden, lanceert. Het maandblad Nieuw Rotterdam zal niet achter politici aanrennen om te vragen wat ze van dit en van dat vinden, maar vertrekt vanuit de leefwereld van de journalist. 'In de afgelopen paar jaar heb ik in mijn eigen omgeving het volgende meegemaakt aan criminaliteit: twee keer is bij ons ingebroken, één keer is onze auto gestolen en er zijn enkele schietpartijen geweest aan de Heemraadssingel', zegt Haasbroek. 'Hoezo een veiliger stad, zoals het college van B en W beweert? Niks veiliger. Als ik 's avonds mijn hond op een verkeerde plek laat plassen, krijg ik een bekeuring, maar de drugsdealer een paar meter verderop blijft ongemoeid.'

Hoog tijd voor de wederopstanding van de geëngageerde verslaggever, vindt het journalistenpaar, want die lijkt uitgestorven. Van der Linden: 'Je komt met de gekste dingen weg in Rotterdam. Het is toch heel raar dat burgemeester Opstelten een phone in-programma heeft bij Radio Rijnmond zonder dat er een kritische journalist naast zit? Pure pr voor het gemeentebeleid.'

De fusie van het Rotterdams Dagblad met Algemeen Dagblad heeft de journalistieke markt verder verschraald, meent het echtpaar. Haasbroek: 'Ik vind het nieuwe AD geen slechte krant, maar de pluriformiteit is nu wel heel dun geworden.

Ook in andere steden waar de regionale kranten zijn opgegaan in het AD zie je initiatieven als het onze.'

Het idee werd enkele maanden geleden geboren aan de eettafel tijdens een samenzijn van Haasbroek en Van der Linden met schrijver Marcel Möring, oud Vrije Volk-journalist Peter Ouwerkerk en voormalig AD-verslaggeefster Antoinnette Scheulderman. Van der Linden: 'Dat is weer dat microdenken. Een klein groepje mensen wordt een soort familie en richt een medium op. Zo is Radio Rijnmond ontstaan en zo ontstaat Nieuw Rotterdam.'

Alles goed en wel, maar welke naïeveling begint een blad op een overvolle markt (2650 titels) waar vorig jaar 50 van de 72 nieuwe tijdschriften mislukten? Haasbroek: 'Je kunt mij niet goed snik noemen, zelf heb ik het liever over prettig gestoord. Toch ben ik in staat tot heel serieuze zaken. Bovendien, niet alles hoeft eeuwigheidswaarde te hebben. Het is helemaal niet erg om iets tijdelijks te doen, als je maar gepassioneerd bent. De provo's hadden dat goed in de gaten. Die hebben zichzelf begraven toen hun tijd voorbij was. Veel dingen etteren te lang door: D66, het kabinet Balkenende.'

Marktonderzoek hebben Haasbroek en Van der Linden niet verricht. 'Wij houden niet van doelgroepen', zegt Van der Linden. 'Als je in doelgroepen denkt, beperk je jezelf.' Haasbroek: 'Doelgroepfascisme leidt tot censuur. Wij zijn er voor alle slimme mensen die van lezen houden, dus ook kinderen. Iedereen in de wereld kan een abonnement nemen.' Ongeacht ideologie, want ook daaraan heeft Nieuw Rotterdam een broertje dood. Haasbroek: 'Wij laten onze identiteit zien door identiteiten te laten botsen.'

Wat is de eerste onthulling van Nieuw Rotterdam? Haasbroek: 'We moeten af van het cliché dat alleen een onthullend verhaal de moeite waard is. Het gaat om originaliteit en schoonheid. In die zin vind ik de fotospecial over natuur in de stad, die wij in het eerste nummer brengen, net zo waardevol als het aangrijpende artikel over journalistieke oorlogstrauma's.'

Voorlopig is de oplage van Nieuw Rotterdam (tabloid, 48 pagina's) 5000 exemplaren. Haasbroek zelf is de uitgever en staat garant voor de aanloopkosten. Naar externe financiers (benodigd kapitaal: circa 1,5 ton) is het opinieblad nog op zoek.

De verhalen mogen een link hebben met Rotterdam, maar een must is dat niet. Zo bespreekt Hanneke Groenteman ('de Nederlandse Oprah', vindt Van der Linden) in elk nummer een boek uit haar eigen boekenkast. Haar eerste recensie gaat over een pornografisch werk. Een andere grote naam die Nieuw Rotterdam heeft weten te strikken is Charles Groenhuijsen, de voormalige VS-correspondent van het Journaal. Onder zijn verhalen wordt, met een knipoog naar de door hem geïntroduceerde term 'schnabbel-Gestapo', het bedrag vermeld dat hij met de klus heeft verdiend. Dat kan variëren, want een vast freelancehonorarium kent Nieuw Rotterdam niet. Haasbroek: 'Het hangt af van de verkoop van het blad. De makers zijn tevens aandeelhouder. Hoe meer er wordt verkocht, hoe meer zij verdienen.'

De enige mensen in 'vaste dienst' zijn Van der Linden, die elke maand een groot interview doet - in het eerste nummer met een hersenchirurg uit het Sophia Kinderziekenhuis - en Haasbroek zelf. Van der Linden: 'Maar of ik er geld aan wil verdienen, weet ik nog niet. Ik doe het vooral omdat ik het zo leuk vind.' Haasbroek: 'Ik denk en hoop dat Nieuw Rotterdam een groot succes wordt, maar aan het onmogelijke is niemand gehouden. Ik hecht eraan dat dit wordt opgenomen.' Van der Linden: 'Nou, dat is wel een tuthola-quote van de eerste orde.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden