VandenEnde ondersteunt het Holland Festival
VandenEnde Foundation wordt hoofdsponsor van het Holland Festival. Het nieuwe cultuurfonds van Joop van den Ende en zijn vrouw Janine zal het 'armlastige' Holland Festival, zoals festivaldirecteur Jacques Veen het noemt, gedurende drie jaar ondersteunen met een bedrag oplopend tot 825 duizend gulden op jaarbasis....
Woensdag presenteerde Joop van den Ende in de Beurs van Berlage de eerste projecten die de Foundation zal ondersteunen. Het grootste project is het wekelijkse kunstprogramma Kwestie van smaak dat aanstaande vrijdag bij de AVRO begint: ruim acht miljoen over vier jaar.
Het fonds onder leiding van directeur Ryclef Rienstra (voormalig directeur van het Nederlands Fonds voor de Film) heeft als doel talentvolle jonge en gevestigde kunstenaars uit binnen- en buitenland 'ontplooiingskansen' te geven. De twintig miljoen die het fonds jaarlijks te besteden heeft, is afkomstig uit het kapitaal van de televisieproducent, die in 2000 zijn tv-bedrijf verkocht.
De Foundation wil zich vooral richten op podiumkunsten en audiovisuele media die niet in aanmerking komen voor volledige subsidiëring door publieke fondsen. Zo ondersteunt het fonds de Dansschool Lucia Marthas, de Akademie voor Lichte Muziek, het Internationaal Theaterschool Festival, Het Jan Vrijman Fonds voor documentairefilms in ontwikkelingslanden, Het Joods Historisch Museum en toneelgezelschap Het Toneel Speelt.
Vanaf heden kunnen particulieren en instellingen aanvragen indienen. De beoordeling van de aanvragen wordt gedaan door het bestuur, waarin naast Joop en Janine van den Ende ook regisseur Eddy Habbema, Hans van Veggel, Peter Prein, Hans Marseille en Frank Klijberg zitten.
De Foundation gaat ook zelf projecten ontwikkelen. Het plan bestaat om voor tien- tot vijftien miljoen een twaalfdelige documentaireserie te maken over 'het Nederlandse theater van de vorige eeuw'.
De oprichting van de Foundation is vooral een persoonlijk project van het echtpaar Van den Ende. Het is hun 'langgekoesterde wens' om talentvolle mensen te ondersteunen. Wat precies de kwaliteitcriteria zijn, moet al doende duidelijk worden. Van den Ende: 'We zijn samen heel breed georiënteerd. Het zal een kwestie van smaak zijn, van gevoel. Ik hoorde over een jongen van een jaar of twaalf die prachtig cello speelt en een opleiding in Engeland wilde volgen, maar bij allerlei fondsen werd afgewezen omdat hij te jong was. Dan gaat er een lichtje branden: ik heb ook overal om werk gevraagd als jongen van vijftien met mijn ambachtsschooldiploma. Zoeken naar talent is het leukste wat er is.'