Vandaag voor morgen

WIJ DOEN onze boodschappen bij de supermarkt, maar waar koopt die winkel zijn wc-papier en aardappels?..

In de supermarkt van de supermarkten natuurlijk.

De vier supersupers van Albert Heijn heten DC, distributiecentrum. Bij de DC's gaan jaarlijks 4,5 miljard 'consumenteneenheden' de deur uit.

In het DCZ, Distributiecentrum Zaandam, is alles tot op de minuut gepland. VVM, 'vandaag voor morgen', heet het zenuwslopende gehaast van de circa 1200 medewerkers in Zaandam, die 23 duizend vierkante meter hebben voor houdbare producten, 18 duizend voor de verscentrale en nog 18 duizend vierkante meter voor retourartikelen en producten met een lagere omloopsnelheid. 'Dankzij VVM hebben de winkels nauwelijks eigen magazijnruimte nodig en staan de artikelen maar kort in het DC', vertelt een medewerkster. 'Houdbare producten gemiddeld vijf dagen; het zuivelassortiment twee dagen; groente, fruit en vlees slechts tien uur.'

Een wandeling door de magazijnen - pas op voor de karretjes met drie of vier rolcontainers erachter! - leert dat de planning alles en iedereen in de greep heeft. Geregistreerd wordt wanneer een orderpikker begint de bestelling bij elkaar te halen, van elk doosje in het magazijn zijn gewicht en afmetingen bekend en daardoor ook hoeveel er op een rolcontainer en past, aangegeven wordt in welke volgorde de producten moeten gestapeld en waar ze in de vrachtwagen horen - anders vliegt de oplegger door een verkeerde belading onderweg de bocht uit. Chauffeurs krijgen een seintje als ze met hun vrachtwagen moeten voorrijden om te komen laden of lossen.

Overzicht betekent controle. Is de orderpikker week na week een paar minuten te laat klaar, dan wordt hij erop aangesproken. Rijdt een vrachtwagen te laat weg om de winkels te bevoorraden, dan wordt dat bij de slagboom geregistreerd en zoeken ze uit waar dat aan lag. De winkel wordt gewaarschuwd dat de vrachtwagen iets later komt.

Meten is weten in Zaandam. De tijdigheid, het ziekteverzuim en productiviteit worden scherp in de gaten gehouden en gemeld in het DCZ'tje, de nieuwsbrief voor medewerkers. Productiviteit in aantal colli (verpakkingen) per uur: begroot 87,5; werkelijk 81,4. Vers: begroot 100,5; werkelijk 93,3. Retouren: begroot 198,1; Werkelijk 202,9. Tijdigheid in procenten, afdeling Houdbaar: begroot 95,0 procent, werkelijk 93,6 procent. Et cetera, et cetera.

Dankzij de nauwkeurige planning weten de Albert Heijn-filialen haast op de minuut nauwkeurig wanneer de vrachtwagen komt - achttien uur nadat de bestelling is gedaan. Handig om rekening mee te houden, want er moet een ploeg klaarstaan om snel te lossen en de schappen te vullen. Zes uur later moet de winkel een nieuwe bestelling opgegeven, mede op basis van wat er alweer is verkocht en verkocht gaat worden de volgende dag.

Mogen wij als klant elk moment van de dag in de supermarkt onze boodschappen doen, de supermarktmanager van Albert Heijn kan zich die vrijheid niet veroorloven. Komt het dagelijkse boodschappenlijstje vijf minuten later dan afgesproken, dan had het net zo goed niet kunnen komen. De computer in het DCZ heeft al een noodpakket laten samenstellen. Tijd is geld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden