Vanaf vrijdag 's avonds en 's nachts 130 over groter deel A2

Automobilisten kunnen vanaf morgen over de hele A2 tussen Utrecht en Amsterdam 's avonds en 's nachts 130 kilometer per uur rijden. Dat mocht al op het stuk tussen Utrecht en Vinkeveen, maar nu is 130 ook op het deel tussen Vinkeveen en knooppunt Holendrecht toegestaan.

null Beeld null

De maximumsnelheid op de veelgebruikte snelweg tussen de twee grote steden blijft overdag overigens 100 kilometer per uur. De variabele maximumsnelheden hebben te maken met milieunormen en geluidsoverlast voor omwonenden. Met de aanstaande verhoging mag vanaf dan op ruim 61 procent van de snelwegen 130 gereden worden. Rijkswaterstaat zal vrijdag eerst de borden vervangen. Pas op het moment dat de verkeersborden zijn aangepast, geldt de nieuwe maximumsnelheid.

Verkeersminister Schultz liet eerder dit jaar al weten dat ze ernaar streeft om op uiteindelijk 77 procent van de snelwegen 130 km te kunnen rijden. 'Voor de automobilist wordt de maximum snelheid op snelwegen daarmee steeds eenduidiger', stelde Schultz.

De omliggende gemeenten De Ronde Venen en Stichtse Vecht gingen begin dit jaar nog wel in hoger beroep tegen een uitspraak van de rechter over de snelheidsverhoging. Eind december 2015 oordeelde deze dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen en dat automobilisten 's avonds en 's nachts 130 over de A2 mogen rijden. De gemeenten stapten naar de afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State. Het is nog onduidelijk wanneer er hierover een uitspraak volgt.

null Beeld null

Bekeuringen

Het korte stuk waar op de A2 tot vrijdag ook 's avonds en 's nachts nog 100 kilometer per uur geldt, leidde tot enorm veel bekeuringen. Bij de punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen incasseerde de trajectcontrole op de A2 in 2014 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelweg, goed voor een bedrag van 48 miljoen euro. Dat bleek in augustus uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB), waarvoor de Volkskrant een beroep deed op de Wet openbaarheid van bestuur (WOB).

Bij Vinkeveen/Baambrugge werden vorig jaar ruim een half miljoen (515 duizend) automobilisten op de bon geslingerd, een gemiddelde van ongeveer een automobilist per minuut. In totaal kregen op het traject Utrecht-Amsterdam 989 duizend automobilisten in 2014 een boete voor te hard rijden. De onduidelijkheid rond de verschillende snelheden wordt gezien als oorzaak van deze enorme aantallen.

Los van het aantal bekeuringen, is er ook al jaren veel discussie over de gevolgen voor de luchtkwaliteit van het harder rijden. Onderzoekers van zowel RIVM als TNO achten de kans groot dat de Europese norm voor luchtkwaliteit wordt overschreden op plekken waar de 130 kilometer wordt ingevoerd, meldden ze eerder dit jaar.

'Onverdedigbaar'

De twee belangrijke onderzoeksinstituten spreken daarmee minister Schultz van Infrastructuur tegen. Zij stelt dat de lucht voldoende schoon blijft als de snelheid omhoog gaat naar 130. Schultz erkent dat de luchtverontreiniging door de maatregelen iets toeneemt, maar binnen de wettelijke normen blijft. Gezien de daling van de concentraties NO2 van de afgelopen jaren en de marge van 2 microgram, zegt ze geen overschrijdingen te verwachten.

Maar Milieudefensie noemde eerder dit jaar de snelheidsverhoging onverdedigbaar. 'Er wordt een rookgordijn van schijnzekerheid opgetrokken, waardoor het lijkt of er geen enkel risico is dat de normen worden overschreden als de snelheid wordt verhoogd', zei campagneleider verkeer Anne Knol tegen de Volkskrant. 'Het is onmogelijk op elke straathoek tot op de microgram nauwkeurig te berekenen hoe vervuild de lucht is en hoe dat in de toekomst zal zijn. Dat snapt iedereen, maar het ministerie weigert de consequenties daarvan in te zien.'

Volgens het ministerie wordt er jaarlijks gemonitord. Uit metingen langs trajecten waar de snelheid al is verhoogd tot 130, komt de concentratie NO2 nooit boven de 35 microgram, zou uit metingen blijken. Of de verhoging van de maximumsnelheid wordt teruggedraaid als de norm wordt overschreden, wilde een woordvoerster niet zeggen.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden