nieuws vliegbelasting

Vanaf 2021 7 euro vliegtaks per ticket, ongeacht bestemming

De belasting op vliegen die het kabinet in 2021 wil invoeren, zal zo’n 7 euro per ticket bedragen. Dat meldt RTL Nieuws. Het gaat om een vast tarief, onafhankelijk van de duur van de vlucht.

Luchthaven Schiphol Beeld HH / Marco van Middelkoop

Het plan voor een vliegtaks is opgenomen in het regeerakkoord van Rutte III. Het kabinet streeft naar Europese afspraken over een vliegbelasting, maar liet eerder al weten daar niet op te willen wachten.

‘Het is gek dat vliegen het minst belast is, terwijl het tegelijkertijd de meest belastende vorm van vervoer is’, zei CDA-vicepremier Hugo de Jonge eerder over het voornemen vliegen te gaan belasten. ‘Uiteindelijk willen we het gedrag van mensen beïnvloeden.’

Volgens De Jonge is het draagvlak voor de maatregel veel groter dan in 2008. Toen liep de poging om een nationale vliegtaks door te voeren uit op een mislukking. Luchthaven Schiphol zou naar eigen zeggen in één klap 900 duizend passagiers verliezen aan concurrerende vliegvelden in het buitenland.

Een jaar na de invoering besloot de toenmalige CDA-minister Camiel Eurlings daarom de maatregel weer terug te draaien. ‘Het draagvlak voor zo’n maatregel is nu echt anders dan in 2008’, zei De Jonge. ‘Het klimaatvraagstuk leeft nu veel breder.’

Haagse bronnen bevestigen het vaste tarief van 7 euro inmiddels aan persbureau ANP. Eerder werd gespeculeerd over een vliegbelasting met een gedifferentieerd tarief. Een optie was om 3,80 euro belasting te heffen op vluchten binnen Europa en 22 euro op intercontinentale vluchten.

De internationale koepel van luchtvaartbedrijven IATA toonde zich in een eerdere reactie kritisch op het kabinetsplan vliegbelasting te heffen. De belangenclub noemde het voorstel in strijd met internationale afspraken die belasting en accijns op het vliegverkeer verbieden.

Behalve een belasting op passagiersvluchten komt er volgens RTL Nieuws ook een taks op vrachtverkeer door de lucht. De maatregelen die ten dienste staan aan de klimaatdoelstellingen zullen naar schatting 200 miljoen euro per jaar opleveren.

Ook op de klimaattop in Katowice zullen geen dwingende afspraken worden gemaakt om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te beperken. Hoe kan het dat deze grote vervuiler bij alle internationale klimaatakkoorden altijd buiten schot blijft?

Treinreizen is klimaatvriendelijker, maar veel duurder en trager dan vliegen. Economieredacteur Dion Mebius zoekt per treinreis naar Barcelona uit waarom.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.