NieuwsAppen en bellen

Vanaf 1 juli het appen en bellen op de fiets aan banden

Bellende en appende fietsers moeten het gaan merken. Komende zomer kunnen ze opeens tegenover een boa staan. ‘Als we het niet meer weten met de handhaving, dan komt het wel bij ons, een soort afvoerputje, terecht.’

Een bijzondere opsporingsambtenaar heeft een fietser tot stilstand gebracht. Beeld Foto Hollandse Hoogte


Eindelijk een overheidsmaatregel in de openbare ruimte die hout snijdt, luidt de conclusie bij de aankondiging ervan. Bravo, minister Cora van Nieuwenhuizen.

‘Ergerniswekkend, dat fietsen met de telefoon in de hand.’

‘Zonder meer.’

‘En zeker tachtig tot negentig procent is vrouw.’

‘Wat ben jij toch een seksist.’

‘Seksist? Dat woord ligt tegenwoordig wel erg voor in de mond. Wat heeft dit met seksisme te maken?’

‘Vrouwen hebben het weer gedaan.’

‘Wat een onzin, het is gewoon een kwestie van je ogen open houden en opletten. Vooral als je fietst. Oog hebben voor gedragingen in de openbare ruimte hoort bij mijn vak.’

‘Ja hoor, meneertje.’

‘Weet je wat? Gaan we nu op een terras zitten en jij gaat ook turven. Wedden dat? Jij mag zeggen welk terras.’

Wilt u dit artikel liever beluisteren? Hieronder staat de door Blendle voorgelezen versie.

Als de invoering van het wettelijke verbod op bellen en appen op de fiets – gaat per 1 juli in – al in huiselijke kring tot frictie leidt, dan staat de handhaver van dat verbod nog het een en ander te wachten. Nu alvast veel succes toegewenst aan de boa, de bijzondere opsporingsambtenaar die alleen al hierom ‘bijzonder’ is: het gevoel bestaat dat de handhaving van elke nieuwe regel in het publieke domein zo langzamerhand op het bordje van de boa komt.

De boa – officieel belast met de bevordering van de ‘leefbaarheid’ – controleert of de hond wel aan de lijn loopt en of de poep wordt opgeruimd, checkt of er wel betaald is voor het parkeren, maant de lallende toeristen in de rosse buurt tot kalmte, is soms leerplichtambtenaar of boswachter, houdt een beetje in de gaten of jongeren niet met alcohol uit de supermarkt komen, dwingt de berijder van de opgevoerde scooter tot stoppen en gaat straks dus ook achter de appende en bellende fietser aan.

Kleine klussen

En zo is er nog heel, heel wat meer. De boa, voor al uw handhavingklusjes.

‘Als we het niet meer weten met de handhaving, dan komt het wel bij ons, een soort afvoerputje, terecht’, vindt ook Richard Gerrits, sinds ruim twee jaar de voorzitter van de boa-tak van politiebond ACP. ‘Bij gemeenten was dat al ­langer zo, met de afdeling handhaving, tegenwoordig hebben ook landelijke instanties ons ontdekt.’

Dat is vandaag de dag niet zo heel lastig, de boa te ontdekken. Nederland telt 23.500 van deze bijzondere opsporingsambtenaren, van wie ook weer bijzonder is dat ze vooral zichtbaar en niet verstopt (sjabloon voor de ambtenaar) zijn. Ze dragen blauwe, deels geblokte parka’s en polo’s met daarop het woord ‘handhaving’.

‘Ja, ja, ja, we zijn als Nederlanders allemaal erg voor handhaving’, schampert Richard Gerrits. ‘Maar niemand wil zelf gehandhaafd worden.’ Wil de boa wel even de eigenaar van de foutgeparkeerde auto beboeten, maar als we zelf het parkeertarief niet hebben voldaan…

Ja, dan wordt de boa weer geconfronteerd met dat aloude, niet al te positieve imago dat aan de beroepsgroep kleeft. Uniformfetisjist. Gerrits: ‘Stadswacht! Melkert-baner.’

Steeds meer

Steeds meer controle

Het is, kortom, een straf om als boa de straat op te gaan? Gerrits: ‘Welnee, we hebben een prachtvak. En we krijgen er steeds meer. Veel mensen willen boa worden. We zijn veel meer onder de mensen dan bijvoorbeeld de politie. Lekker op straat, je maakt veel mee. Sterker, veel politiemensen switchen naar onze branche.’

Maar dat het op straat niet altijd even prettig toegaat in de bejegening van boa’s ervaren die juist heel vaak in – wat Gerrits plechtig noemt – ‘het verkeersdomein’. Wat een boa niet allemaal te verstouwen krijgt van een automobilist! Hoe horkerig de scooterjochies kunnen zijn! Om nog maar te zwijgen over die zo vaak bewierookte, gezonde fietser die zich door niets − geen bord, geen licht, geen regel, geen stoep − laat hinderen. Want in het publieke domein is de berijder van de tweewieler de baas.

Onder dat gesternte krijgt de boa er dus per 1 juli een verkeerstaak bij. Waarvan Gerrits nu al kan zeggen dat die ‘agressiegevoelig’ is: optreden tegen fietsers die bellen of appen en daarmee op zijn minst ander verkeer hinderen en op zijn ergst deelnemen aan dat verkeer gevaarlijk maken.

Verkeersongevallen

Zo omschreef minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) het in een toelichting op het wetsontwerp: ‘Fietsers die met hun telefoon bezig zijn, lopen een groter risico op een ongeval. Ze zijn cognitief en visueel afgeleid.’ Al moest diezelfde minister toegeven dat er geen harde, wetenschappelijke gegevens bestaan over hoe vaak appen of bellen op de fiets bijdraagt aan verkeersongevallen. Ongelukken met de fiets nemen laatste jaren weer erg toe, terwijl ongevallen met andere vervoermiddelen juist teruglopen.

Optreden tegen een fietser die geen boodschap heeft aan God of gebod vereist zekere kwaliteiten, beklemtoont Gerrits. Al te rigide zijn leidt voor je het weet tot vervelende opstootjes waarmee, in het ergste geval, ineens ook omstanders zich gaan bemoeien. ‘De politie heeft een wapenstok en pepperspray, wij alleen handboeien’, verzucht de voorzitter van ACP-BOA, verwijzend naar de recente en nogal levendige discussie over betere ‘bewapening’ voor boa’s.

Wat kan de boa doen als straks, in het uiterste geval, zo’n appverslaafde fietser ineens wild om zich heen gaat slaan en weigert zich te identificeren voor de boete? Gerrits, eerst lachend: ‘Weghollen.’ Dan, serieus: ‘De politie oproepen. En dan maar hopen dat die komt.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden