Van YouTube naar HBO serie niet altijd een succesformule

Wat werkt op het web, werkt ook op tv, denkt de Amerikaanse zender HBO. Maar schiet de kijker daar iets mee op?

Waarom zien we zo weinig zwarte vrouwelijke nerds op tv?, vroeg filmmaker Issa Rea zich zes jaar geleden af. Rea was toen vijfentwintig, herkende zichzelf niet in de zwarte vrouwen die Hollywood voortbracht en regisseerde toen maar een eigen webserie: The Mis-Adventures of Awkward Black Girl. In de eerste aflevering belandt hoofdpersoon 'J', medewerker van een callcenter, meteen in een ongemakkelijke situatie: tijdens haar autorit naar werk komt ze steeds dezelfde praatgrage collega bij het stoplicht tegen- awkward, zegt J in een voice-over; ook daar ze laatst met die collega naar bed geweest is. Het filmpje werd een succes, er volgden vijfentwintig afleveringen, Awkward Black Girl won verschillende prijzen en HBO had interesse in een televisieversie.

Dat zo'n tv-adaptatie zou kunnen werken, bewijst de sitcom Broad City (Comedy Central). Net als Issa Rea's Awkward Black Girl begon Broad City als YouTube-comedy. En net als Rae verwierven Broad City-makers Ilana Glazer en Abbi Jacobson een fanbase met hun korte sketches, waarbij ze online alle vrijheid hadden hun personages te ontwikkelen - YouTube de repetitieruimte voor de grote zaal die tv heet.

Issa Rea beleeft haar grote zaalpremière vanavond, met de eerste aflevering van comedyserie Insecure (HBO), losjes gebaseerd op Akward Black Girl. J heet nu Issa (naar haar schepper) is jongerenwerker met rap-aspiraties en twijfelt over haar relatie. Haar beste vriendin Molly is succesvol advocate maar raakt verstrikt in het datingcircuit. De voice-over werd gelukkig behouden en ondanks de wat uitgekauwde liefdesthematiek voelt Insecure scherp en fris. Amerikaanse journalisten die de serie al zagen, prijzen bovendien de realistische manier waarop zwarte millenials worden neergezet. Al kwam er op dit punt ook kritiek: volgens columnist Maiysha Kai van TheRoot.com buit Rae het cliché van de single zwarte vrouw juist uit: 'Er is iets verontrustends gebeurd op de weg van web naar HBO'.

Dat een rigoureuze make-over geen voorwaarde is voor een succesvolle transitie van web naar tv bewijst ondertussen de nieuwe serie High Maintenance (zaterdag, ook HBO). High Maintenance begon als webcomedy over een naamloze wietkoerier die elke aflevering bij andere klanten thuiskomt. Voor de televisieversie is het concept haast één op één gekopieerd. De afleveringen zijn hooguit wat langer, met twee of drie verhaallijntjes - een jonge homo lijdt onder de verstikkende band met zijn hag, een groepje upperclass creatives organiseert een orgie, een moslima combineert studie met uitgaan. De losse sfeer van de webversie bleef; High Maintenance toont New York op z'n meest divers.

Je kunt je alleen wel afvragen wat het toevoegt, zo'n televisiekopie. HBO is een betaalkanaal, veel mensen bekijken High Maintenance waarschijnlijk op hun laptop - zoals ze altijd al deden. Maar nu HBO de licentie bezit, is de webversie alleen nog voor leden beschikbaar, het potentiële publiek eerder verkleind dan vergroot. Winnaars van web-naar-tv-adaptaties lijken nu vooral de makers. HBO biedt financiële zekerheid en is een prestigieuzer merk dan YouTube: alsof je veelgelezen blog voor veel geld als bibliofiel boekje wordt uitgegeven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden