Van Woerkom verlaat ANWB in woelige tijden

Ondanks alle problemen behield de ANWB onder vertrekkend directeur Van Woerkom zijn vier miljoen leden. Een uitdaging voor zijn opvolger.

V ijftien jaar was Guido van Woerkom hoofddirecteur bij Nederland grootste vereniging, de ANWB (3,9 miljoen leden, omzet 1,1 miljard euro). Onwaarschijnlijk lang eigenlijk, voor een moderne organisatie. Donderdag maakte Van Woerkom bekend in augustus op te stappen. Mededirecteur Frits van Bruggen volgt hem dan op.


Het was zijn eigen besluit, zegt de ANWB, maar geholpen werd hij wel. Door ex-directeur Mirjam Sijmons, om precies te zijn. Als zij niet een andere baan had gevonden (zij begint per 1 februari bij Arboned), zou hij nog wel even zijn gebleven. Dan zou de ANWB gewoon nog zijn vierkoppige directie hebben. Maar het vertrek van Sijmons was voor de raad van commissarissen aanleiding opnieuw te gaan nadenken over de bestuursstructuur. 'Als we toch moeten bezuinigen, kunnen we dan ook niet met minder directeuren toe?', zo duidt de woordvoerder de gedachten van de commissarissen.


Natuurlijk had van Woerkom er zelf over mee kunnen denken. Maar, zegt zijn woordvoerder, dan zou hij daarna nog een paar jaar hebben moeten aanblijven. En hij zit er al vijftien jaar. En hij is al 59. 'Dus als hij nog iets wil, dan moet hij dat nu gaan doen.'


Van Woerkom verlaat de ANWB, waar 4.900 mensen werken, op een moeilijk moment. Tot nu toe is de vereniging er buiten verwachting goed in geslaagd leden vast te houden. Het zijn er nog steeds bijna vier miljoen, nauwelijks minder dan vijftien jaar geleden. Terwijl er problemen genoeg waren. Zo was er de opkomst van Route Mobiel, in 2005. Dat was de eerste grote concurrent voor de Wegenwacht, de grote ledenbinder van de ANWB. Duizenden mensen stapten over naar RouteMobiel, maar uiteindelijk zette die verschuiving niet verder door. RouteMobiel werd verkocht aan verzekeraar SNS Reaal, en is nu dus staatseigendom.


Maar het ergste moet nog komen, denkt vertrokken directielid Mirjam Sijmons. 'De echte concurrentie voor de Wegenwacht komt nu van garagebedrijven', zegt ze. 'Autodealers bieden bij verkoop van een nieuwe auto drie jaar gratis pechhulp, en soms zelfs levenslang. Natuurlijk onder voorwaarde dat de auto bij die dealer in onderhoud blijft.' En daarmee wordt de Wegenwacht ongetwijfeld steeds minder de ledenbinder die het altijd was. Sijmons: 'Je moet wel heel goed nadenken wil je zo'n succesnummer vinden als de Wegenwacht.'


Tjerk Wagenaar, directeur van milieuorganisatie Natuur en Milieu, vindt Van Woerkom bepaald geen ouderwetse autolobbyist. 'In de kern is hij een marketeer met een groen hart', zegt Wagenaar. 'Hij liep altijd twee jaar vooruit op de wensen van zijn leden.' Zo was Van Woerkom een van de vroegste pleitbezorgers van de elektrische auto. En hij was ook een pleitbezorger van het rekeningrijden. Wagenaar: 'Hij liep altijd voorop, maar raakte zijn volgers nooit kwijt.'


De ANWB steunt behalve op zijn lobbywerk ook op het verkopen van diensten en producten. Onder Van Woerkom nam de vereniging onder meer de reisorganisaties SNP en Pin High Golftravel over. In oktober vorig jaar bleek dat de vereniging met grote problemen kampt bij zijn uitgeverij, die onder meer reisgidsen maakt en 's lands grootste tijdschrijft, De Kampioen, uitgeeft. De uitgeeftak schrapte eenderde van de 220 banen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden