Van Westerloo (SBS): 'Effect ontslag presentatrices Hart van Nederland onderschat'

De negatieve publiciteit die het ontslag van drie beeldbepalende presentatrices van Hart van Nederland met zich meebracht, is dit jaar een 'harde les' geweest voor SBS-programmadirecteur Remko van Westerloo. 'Dat hebben we verkeerd gedaan. We hebben onderschat wat dit zou doen met de sympathie van onze kijkers.'

Cindy Dartell (l) ,Milika Peterson en Maureen Du Toit (R). Beeld ANP

Het dagelijkse nieuwsprogramma Hart van Nederland, al vanaf het begin van SBS 6 in 1995 het vlaggenschip van de commerciële zender, verloor dit jaar een significant deel van haar vaste kijkers. Uit opgevraagde cijfers van Stichting KijkOnderzoek blijkt dat er in 2012 per uitzending gemiddeld ongeveer 200.000 mensen minder keken dan in 2011. Van dagelijks ruim 1 miljoen kijkers, naar nu gemiddeld 850.000. Een fors verlies voor het vaste ankerpunt van de zender, die al jaren te kampen heeft met tegenvallende kijkcijfers. Hart van Nederland wist tot nu toe juist aardig buiten schot te blijven.

Negatieve publiciteit
Van Westerloo laat weten dat er op kijkersverlies was gerekend. 'We hebben Hart halverwege dit jaar behoorlijk vernieuwd, dus we hielden er rekening mee. Maar wat we wel onderschat hebben, is wat het gedwongen vertrek van de drie vaste gezichten heeft betekend voor onze vaste kijkers', erkent de programmabaas nu. Vertrouwde gezichten Cilly Dartell, Milika Peterzon en Maureen du Toit werden in de zomer ontslagen. 'De gigantische stroom aan negatieve publiciteit die toen op gang kwam, zagen we niet aankomen.'

Van Westerloo denkt dat dit, naast de mindere resultaten van de zender in zijn geheel, mede heeft gezorgd voor een daling in het aantal kijkers. 'We hebben ervan geleerd; het is niet handig gegaan. De les is dat we voortaan voorzichtiger zijn met dergelijke grote stappen. We dachten in één klap de pijn te kunnen pakken, maar de publiciteit nam toch een loopje met ons. En negatieve publiciteit is heel beeldbepalend.'

Geschuif met starttijd
Het ontslag zal niet worden teruggedraaid. 'Het is voor ons minder dramatisch dan het lijkt. We wilden met de vernieuwingsslag vooral nieuwe kijkers bereiken. Vooral de oudere doelgroep van 60-plus heeft het moeilijk met het vertrek van de presentatrices', vermoedt Van Westerloo. Toch denkt dat hij dat de kijkers langzaam weer terug zullen komen bij de opgefriste nieuwsrubriek. 'Ik heb daar veel vertrouwen in. Belangrijk is dat we ook niet meer schuiven met het aanvangsttijdstip van 22:30 uur. Lange films wisten die starttijd steeds op te schuiven naar rond de klok van elf, maar ik ben het met de critici eens: dat is funest voor een nieuwsrubriek. Maar films opbreken wekt ook woede. We hebben een oplossing in de maak'.

Ondertussen zegt Van Westerloo tevreden te zijn over de reacties op de onlangs gepresenteerde plannen voor SBS 6 in het nieuwe jaar. 'Die presentatie is genadig goed gevallen bij zowel pers als adverteerders. Het komende jaar krijgen we een rijke, gevarieerde zender. En als dat 'volks' genoemd wordt, vind ik dat helemaal niet erg.'

Geluiden in de mediawereld dat Rupert Murdochs Fox Networks mogelijk een oogje zou hebben op een aandeel in SBS Nederland, kunnen door Van Westerloo niet worden bevestigd. Via één van de open zenders van SBS zou Murdoch de pas verworven samenvattingsrechten van de Eredivisie kunnen exploiteren. 'Ik heb daar in alle eerlijkheid geen zicht op, dat gebeurt op een heel ander niveau. Maar het is wel spannend.' Van Westerloo is nu verantwoordelijk voor de programmering van SBS 6, Net 5 en Veronica en zegt de ontwikkelingen met interesse te volgen. 'Maar SBS kan ook prima zonder de Eredivisie.'

Remko van Westerloo, programmadirecteur SBS 6, Net 5 en Veronica Beeld SBS
Hart van Nederland Beeld SBS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.