Van Tour-koorts is in Den Bosch nog geen sprake

Het grootste wielerspektakel van de wereld, de Tour de France, mag dan volgende maand al door Den Bosch denderen, behalve in het stadhuis en in het plaatselijke bruine café Bar le Duc is er in de Brabantse hoofdstad nog weinig van te merken....

Van onze verslaggever

DEN BOSCH

Het lijkt er soms op of Van Kollenburg de enige Bosschenaar met Tour-koorts is, vindt hijzelf. Vorig jaar maart, direct na de bekendmaking, huurde hij honderden hotelkamers in Den Bosch en omgeving af. Die verhandelt hij nu samen met een touroperator via speciale arrangementen. Vorige week stond hij nog op de vrijmarkt in Amsterdam met zijn waar. 'Er was niemand van de gemeente. Wat ik toch gek vind. Zeshonderdduizend mensen kwamen langs mijn kraampje. Ik doe promotie voor de stad', zegt hij, 'en ik lijk soms wel de enige. Ja, ik ben best trots op mezelf.'

Honderden wielrenners, duizenden begeleiders en journalisten en honderdduizenden bezoekers zullen vanaf donderdag 27 juni 's Hertogenbosch bevolken. Dan vindt de openingsceremonie van de Tour plaats. Vervolgens hebben proloog, eerste en tweede etappe hun start in de Brabantse hoofdstad.

Vier dagen de Tour in huis, dat is nog geen Nederlandse stad ooit gelukt. Maar van een Tour-koorts is in Den Bosch inderdaad nog geen sprake. Banieren en vaandels zijn in de stad ver te zoeken. En ook op het stadhuis is men nog niet zenuwachtig. De zaak is dan ook volledig onder controle, laat ambtenaar A. Streppel weten. Streppel is directeur van het Tour-bureau dat het spektakel voor de gemeente regelt. De scenario's voor het kanaliseren van de verwachte grote publieke belangstelling, afspraken met Tour-organisatie, plaatselijke ondernemers, de NS en busondernemingen, ze zijn allemaal al gereed. De zaken gaan gesmeerd. Of, zoals dat in de managementstaal van de moderne ambtenaar heet: 'We hebben het evenement goed in de markt weggezet.'

Den Bosch heeft voor de Tour een begroting van zeven miljoen gulden en als alles volgens plan verloopt, maakt de stad misschien zelfs een kleine winst. Er zijn enkele grote sponsors (zoals Rabo, Heineken, Coca Cola en Van Lanschot) en bijna tweehonderd kleinere bereid gevonden geld in het evenement te steken. Ze krijgen daarvoor tribuneplaatsen en een VIP-behandeling in het promodorp terug.

Dat heeft de gemeente al de kritiek opgeleverd dat 'het gewone volk' van de Tour weinig te zien zal krijgen. Maar volgens Streppel is dat niet terecht. Er zijn ongeveer evenveel publieks- als sponsorplaatsen voor alle evenementen. En wie de prijzen daarvan te hoog vindt (een zitplaats bij start of finish kost al snel 75 gulden) kan altijd voor niets langs het parkoers zelf gaan kijken. De gemeente gaat overigens ook zelf met petjes, T-shirts, horloges en andere prullaria de markt op, maar geldelijk gewin is zeker niet niet waarom het spektakel naar de stad gehaald is, benadrukt Streppel. Na de Tour moet 's Hertogenbosch vooral wereldwijd 'in de markt gezet' zijn. Zowel voor toeristen als het bedrijfsleven. 'We willen vooral het bedrijfsleven laten zien dat we als stad in staat zijn zo'n enorm evenement te organiseren. Dat we een partner zijn waarmee je in zee kunt gaan.' Dinsdag 2 juli, wanneer de dranghekken opgeruimd zijn en de stad is aangeveegd, zal alles in Den Bosch weer zijn normale gang gaan. Maar voor de gemeente moet dan de pay-off beginnen. Streppel: 'We zullen daarna de Tour met trots blijven presenteren als een evenement dat wij, als hoofdstad van Brabant, in huis hebben gehad.'

'We zullen zien', zegt kroegbaas Van Kollenburg. Vooralsnog slaat hij zijn eigen koopmansgeest hoger aan dan die van de gemeente. Aan de verkoop van zijn eigen Tour-prullaria heeft hij in ieder geval al een flinke cent verdiend. Ook al mocht hij niet het officiële logo van de gemeente gebruiken. 'Daarvoor moest ik een ton betalen', zegt hij, 'Ik ben niet gek'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden