Van stormparaplu tot stormparasol

Niemand had ooit nagedacht over een windbestendige paraplu. Met kapotte exemplaren uit de prullenbak maakte Gerwin Hoogendoorn in 2006 de Senz en verkocht er duizenden van.

Nu Senz er bijna twee miljoen heeft verkocht, is het woord stormparaplu ook definitief opgenomen in de Van Dale. Gerwin Hoogendoorn (34) is er best een beetje trots op. Tien jaar geleden begon hij als student industrieel ontwerpen met zijn afstudeerscriptie aan de Technische Universiteit van Delft nadat in korte tijd drie van zijn eigen paraplu's waren stuk gewaaid. 'Het vraagstuk was simpel: hoe maak ik de paraplu stormbestendiger.' De oplossing was drieërlei: een meer aerodynamische vorm waardoor die geen wind zou vangen maar er overheen zou laten glijden, baleinen die tot de verste rand doorliepen waardoor ze niet meer konden omslaan en een dikker handvat waardoor de plu in een storm ook heel licht bleef aanvoelen.'


Tijdens het project vroeg hij zijn mede-studenten Philip Hess en Gerard Kool of het niet mogelijk was er ook een onderneming van te maken. Met zijn drieën stampten ze Senz uit de grond: een samenstelling van it makes sense + een 'z' vanwege de speelsheid. In China werden 10 duizend stormparaplu's besteld en nadat een persbericht was uitgestuurd, waren die binnen negen dagen verkocht. 'Met Kerst 2006 hebben we nog waardebonnen uitgegeven voor een paraplu omdat we ze niet meer hadden.'


Het is een jongenssprookje dat vaak als voorbeeld wordt gebruikt om te bewijzen dat Nederland wel degelijk goed is in innovaties. Dat nooit iemand eerder had nagedacht over een stormbestendige paraplu lijkt achteraf bizar. De parapluie (Frans voor 'tegen de regen') is bijna vierduizend jaar oud. Al in het oude Egypte en China werden ze in de vorm van parasols door vrouwen gebruikt om zich te beschermen tegen de zon, de wind en de regen.


Het duurde echter tot het jaar 1750 tot voor het eerst ook een man - de zakenman Jonas Hanway - er een in Londen besloot te gebruiken als bescherming tegen de regen. In de Victoriaanse tijd ging geen zakenman of bankier in Londen de deur uit zonder plu 'voor het geval dat'.


Alleen werd lijdzaam geaccepteerd dat de plu ieder moment kon stuk waaien. De paraplu-industrie vond dat niet erg. Nog steeds bedraagt de vervangingsvraag van paraplu's jaarlijks 1,2 miljard stuks. 'In Japan kun je een weggooiplu kopen voor 500 yen (3,55 euro, red). Die gebruik je eenmalig als het plotseling gaat regenen', zegt Hoogendoorn. 'Een paraplu is geen wegwerpartikel en hoeft dat ook niet te zijn.'


Totdat Senz begon, dacht geen fabrikant - zelfs niet die van luxere merkparaplu's als de Duitse fabrikant Knirps - er over een paraplu te ontwikkelen die niet dubbel zou slaan als de wind tot stormkracht zou aantrekken.


'Toen ik met mijn scriptie begon, las ik een boekje over de geschiedenis van de paraplu. En toevallig stond daar een verhaaltje in van iemand die in 1970 al studenten adviseerde een windbestendige paraplu te ontwikkelen. Dat was wel een motivatie om het project door te zetten.'


Hoogendoorn maakte schetsen van paraplu's die zo weinig mogelijk wind zouden vangen. Voorwaarde daarbij was wel dat de regen er niet onderdoor mocht komen. De plu moest de eigenaar van top tot teen droog houden. Uit de afvalbakken in Delft haalde hij stukgewaaide plu's en knutselde daarvan zijn eigen nieuwe paraplu in elkaar. In windtunnels bleek deze paraplu heelhuids windkracht 10 te kunnen trotseren. Daarbij bedacht Hoogendoorn ook een andere verbetering. De punten aan het einde van de plu werden weggewerkt, zodat niemand met een onverwachte beweging iemand in het gezicht zou kunnen prikken.


Het ontwerp was revolutionair, maar een heel andere uitdaging was de paraplu ook daadwerkelijk in de markt te zetten. Hoogendoorn: 'En daar had ik Philip voor nodig. Die slaagde erin de paraplu's in de winkels van Mexx te krijgen. Daarna bestelden we er 10 duizend in China en gaven een persbericht uit. Binnen enkele dagen klopten zowel de nationale als de internationale media aan .' Het ontwerp van Hoogendoorn was niet alleen functioneel, maar dankzij de strakke vormen ook cool.


Golfbaan

Bijna alle grote kranten en televisiezenders in de wereld hebben aandacht besteed aan de innovatie van de drie voormalige Delftse studenten. Jaarlijks worden er nu 'honderdduizenden' (Hoogendoorn wil het eigenlijke aantal niet prijsgeven) verkocht die allemaal in China worden gemaakt. Bij Senz zelf werken maar 23 mensen die kantoor houden in het voormalige faculteitsgebouw aan de Mijnbouwstraat in Delft.


Hier heeft Hoogendoorn de nieuwste collectie uitgestald: van de kleine Senz van 25 euro tot de Senz XXL voor op de golfbaan van 60 euro. Tegenwoordig is de plu ook in allemaal hippe modekleuren verkrijgbaar. De nieuwe extra luxe uitvoering Senz6 is binnenkort zelfs bij het gerenommeerde Colette in Parijs, Soto in Berlijn en 290SQM in Amsterdam te koop.


De ondernemers hebben echter al allerlei nieuwe projecten in gang gezet. Een daarvan is de drycycle - een koker op de fiets waar de Senz in kan worden gestoken. Na gebruik kan de koker bijna onzichtbaar worden weg geklikt, evenwijdig aan het stuur. 'Dat hebben we niet zelf bedacht', erkent Hoogendoorn. 'Het is bedacht door de Amsterdamse ontwerper Jaap Elzas met wie we voor dit project samenwerken.'


Daarnaast heeft Senz veel succes in Azië met paraplu's die met een speciale coating zijn behandeld waardoor ze geen uv-straling meer doorlaten. En heel veel wordt verwacht van de ontwikkeling van de stormparasol die met name voor strandterrassen een uitkomst zou kunnen zijn. Nu moeten daar de parasols bij het aantrekken van de wind uit zee vaak worden dichtgeklapt om te voorkomen dat ze stuk gaan. Senz werkt nu aan stormparasollen met een dwarsdoorsnede van drie meter die zelfs bij een orkaan blijven staan.


Op de ontwikkelingsafdeling werken echter maar drie mensen. Hoogendoorn noemt dat geen probleem. 'Wij nemen soms ideeën van buiten over. Daarnaast hebben we een speciale werkomgeving gecreëerd waarin iedereen ideeën kan inbrengen en recht heeft op goede feedback. Als iemand met iets op de proppen komt, is het niet bij voorbaat een matig idee, maar moet worden beargumenteerd - ook door mij - waarom het nog niet geschikt is of beter zou kunnen worden gemaakt. Dat leidt ertoe dat er een open dialoog is en niemand in de kroeg een ander afzeikt. Het is hier een permanent leerproces, voor iedereen. Dat is het mooie.'


Hoewel er ook van buiten een financier werd aangetrokken, hebben de drie oprichters nog altijd de meerderheid van de aandelen. Voorlopig vinden zij het leuk om zelf ondernemer te zijn en zijn ze niet van plan een 'Oerlemansje' te doen - het vroegtijdig te gelde maken van een goedlopend bedrijf, zoals producent Oerlemans onlangs deed met Eyeworks.


Profiel


Bedrijf Senz


Waar Delft


Sinds 2006


Aantal werknemers 23

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden