De Gids fotofestivals

Van palazzo tot château: dit zijn de beste fotofestivals van Europa

Fotoliefhebber en toevallig in de buurt, deze zomer? Dit zijn de beste festivals om te bezoeken. 

Fotofestival Perpignan. Beeld Mazen Saggar

Griekenland: Athens Photo Festival

Mirjam Kooiman, curator van Foam: ‘Wie nieuwe ontdekkingen wil doen in de fotografie, moet naar Athene. Meer dan het fotofestival van Arles is hier het werk van de volgende generatie te zien. Ook aan de presentaties wordt veel aandacht besteed; dat kun je helaas niet van elk festival zeggen. Het hoofdprogramma hangt in het Benaki Museum, maar de verrassendste presentaties zag ik op twee satellietlocaties. Void, een onafhankelijke uitgeverij van fotoboeken met een tentoonstellingsruimte, toonde met The Other Sons and Daughters een groepstentoonstelling met jong talent. In The Art Foundation zag ik Drowning land - Breathing water, met fotografie, videowerk, een installatie en fotosculpturen. Commentaar op de effecten van klimaatverandering, zonder al te zwaarmoedig te worden. T.A.F. is sowieso een leuke plek: het heeft een bruisende binnenplaats met een bar.’

T/m 28/7. 

Athens Photo Festival Beeld Athens Photo Festival

Italië: Cortona on the move

De Nederlandse fotograaf Ernst Coppejans won dit jaar een Zilveren Camera voor zijn serie over slachtoffers van mensenhandel. Een selectie van de portretten werd in 2018 voor het eerst getoond op het internationale fotografiepodium in Cortona. Coppejans: ‘De kracht van Cortona on the move is de kleinschaligheid van het festival, gecombineerd met een charmante locatie – Cortona ligt op een heuvel in Toscane, het werk hangt op prachtige locaties, zoals verlaten palazzo’s - en te gek werk van internationale, hedendaagse fotografen. Er hangt, en dat vind ik fijn, veel documentair werk: niet alleen de foto’s, maar ook de verhalen erachter zijn belangrijk .’ Cortona on the move werd in 2011 opgericht. Het thema van deze editie is de relatie tussen mens en landschap. Met onder meer: Arctic Zero van Paolo Verzone, over bewoners in de poolcirkel.

T/m 29/9. 

Italië: Cortona on the move Beeld Giada Castigli

Frankrijk: Rencontres d’Arles

De moeder van de Europese fotofestivals viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Met 26 locaties in het officiële programma ook een van de grootste festivals, waar de internationale fotografiewereld zich in de eerste week van juli, tijdens de openingsweek, verzamelt. Anaïs Lopez, die dit jaar de successen aan elkaar rijgt met haar multimediaproject De migrant: ‘Arles is het festival van de grote namen in de fotografie, zoals dit jaar Eve Arnold en Tom Wood. In Maison des peintres een hele goeie, conceptueel ijzersterke en humoristische tentoonstelling: The Anonymous Project bouwde in een oud pandje een installatie, bestaand uit een complete inrichting met gevonden dia’s die in de eetkamer, woonkamer en keuken worden getoond. Bijvoorbeeld: de deuropening van een Amerikaanse ijskast is een lichtbeeld van een vrouw uit de jaren vijftig, staand achter het fornuis. En een absolute aanrader: Free Trade van Mohamed Bourouissa, die warenhuis Monoprix koos om zijn foto’s, tekeningen en sculpturen over de werkloze onderklasse te laten zien.’

T/m 22/9.

De tentoonstelling ‘Evokativ’ van de Tsjechische fotograaf Libuse Jarcovjakova op het fotofestival ‘Les Rencontres de la photographie - Arles 2019' in Arles. Beeld AFP

Spanje: Photo España, Madrid

De Belgische fotograaf Sanne De Wilde, die haar serie The Island of the Colorblind vorig jaar in zowel Cortona als in Athene exposeerde, over Madrid: ‘In Cortona is het stadje decor van het festival – iedereen is erbij betrokken. Athene is een soort  familiefestival: de oprichter heeft het onlangs overgedragen aan zijn zoon. Madrid is te groot om zo’n festivalsfeer te krijgen. Vorig jaar was fotograaf Christina de Middel hoofdcurator en met de vijf hoofdtentoonstellingen die toen te zien waren, had je het gevoel dat er een bom van hedendaagse fotografie op de stad was gevallen. Het mooiste dat ik zag: Samuel Fosso, met zijn zelfportretten, waarin hij steeds transformeert tot een andere wereldleider. En The greatest show on earth van Kalev Erickson, die met bestaande foto’s over 250 jaar circusgeschiedenis liet zien hoe je op een moderne manier iets moois kunt maken van archiefbeeld.’

T/m 1/9.

PhotoEspana International Photography Festival in Madrid. Beeld EPA

Frankrijk: Visa pour l’image, Perpignan

Veronique Smedts, chef van de fotoredactie van de Volkskrant: ‘In Perpignan draait alles om fotojournalistiek: serieus, rauw, zwaar. De eerste keer dat ik er was, in 1992, heb ik moeten huilen, zo veel ellende zag ik. Je hoort de laatste jaren steeds vaker de kritiek: het mag ook wel eens een beetje warmer, lichter, leuker. Toch kom ik er graag, omdat je in dat historische stadje aan de grens van Spanje in zo veel prachtige gebouwen zo veel belangrijk werk ziet, omdat ik er alle fotografen tegenkom waarmee we als krant werken - tip: ga naar café La Poste, daar verzamelt iedereen zich – en omdat er elke avond in Campo Santo, in de buitenlucht, gratis vertoningen zijn, op een gigantisch scherm. Je ziet daar fotoseries die je niet in de tentoonstellingen ziet, met goede muziek eronder en voorafgaand aan de vertoning een praatje of interview met de fotograaf. Ik zag er David Douglas Duncan, de Amerikaanse oorlogsfotograaf die vorig jaar overleed, 102 jaar oud. Hij vertelde over zijn foto’s van de Korea-oorlog, en wat me zo innam voor Duncan was dat hij nog steeds zo ontroerd werd door wat hij toen gezien heeft. Hij hield zo een mooi pleidooi tegen de zinloosheid van de oorlog.’

Van 31/8 t/m 15/9.

Fotofestival Perpignan. Beeld Mazen Saggar
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden