Van Ommeren voelt niet voor fusie met Pakhoed

'De sterke concentratie van bedrijven doet de Rotterdamse haven geen goed.' Dit vindt C. van den Driest, bestuursvoorzitter van het Rotterdamse transport- en tankopslagbedrijf Van Ommeren....

Van onze verslaggever

ROTTERDAM

Van den Driest hekelde de concentratie in een toelichting op de jaarresultaten. De winst van Van Ommeren is vorig jaar gestegen van 4,5 naar 54,2 miljoen gulden. In 1994 waren er geen hoge reorganisatiekosten en bovendien verbeterde het bedrijfsresultaat van de belangrijkste sectoren door kostenbesparing en opleving van de economie.

Sinds de verkoop van de handelspoot Ceteco aan Borsumij Wehry, drie jaar geleden, beweegt Van Ommeren zich in hetzelfde marktsegment als Pakhoed. 'Op stille dagen is er dan ook een hoop gedoe met geruchten over een fusie', aldus Van den Driest. 'Ik denk dat het een optie is waar we naar moeten kijken. Dat is in het verleden ook wel gebeurd en ik sluit niet uit dat dat in de toekomst nog eens gebeurt.'

'Maar de zeer sterke concentratie heeft meer nadelen dan voordelen. Voor de overslag van containers kun je in Rotterdam nog maar bij één grote aanbieder terecht. Voor de overslag van graan en erts is dat ook zo. Ik betwijfel of dit goed is voor de positie van Rotterdam en de aandeelhouders in deze bedrijven.'

Volgens Van den Driest biedt concurrentie tussen Pakhoed en Van Ommeren de beste mogelijkheden voor een goed rendement. Verder heeft zowel Van Ommeren als Pakhoed een belangrijk deel van de tankopslagcapaciteit in Rotterdam. Bovendien stelt hij dat Van Ommeren 'op eigen kracht kan groeien' omdat door de reorganisatie van de afgelopen jaren de kosten zijn gedaald en de handelsactiviteiten plus een aantal slecht renderende bedrijven zijn verkocht.

Door de reorganisatie waarvoor in 1993 een bedrag van 61 miljoen gulden werd gereserveerd steeg het bedrijfsresultaat in de belangrijkste sectoren. In de divisie tankopslag was het resultaat 62 miljoen gulden, 10 miljoen hoger dan een jaar eerder. In de divisie scheepvaart verdubbelde het resultaat naar 34,4 miljoen gulden. Bij de sector transportdiensten zakte de winst met 4 miljoen tot 8,2 miljoen gulden.

De omzet van Van Ommeren daalde met 68 miljoen naar 973 miljoen gulden. Dit was het gevolg van de inbreng van Dock-Express, een scheepvaartbedrijf dat zware lading vervoert, in de joint venture Heavy Transport Group (HTG). Het bedrijf HTG is een gezamenlijke onderneming van Van Ommeren (30 procent) en de Wijsmüller (70 procent). Bovendien werd het tankopslagbedrijf Votta in Amsterdam verkocht aan het Canadese International Dunraine.

De daling van de dollarkoers in de afgelopen weken kan Van Ommeren veel geld kosten. Voor dit jaar heeft de onderneming de helft van de in dollars te berekenen omzet afgedekt via termijn- en optiecontracten. De koers staat daarbij op 1,70 à 1,75 gulden.

Een koersdaling van de dollar met een dubbeltje kost Van Ommeren 5 miljoen gulden winst. Omdat de helft van de omzet is afgedekt komt dit per saldo neer op ongeveer 2,5 miljoen gulden. 'Geen enkel verstandig mens kan de huidige koersontwikkeling volgen', aldus Van den Driest. In een paar weken tijd is de dollar met bijna twee dubbeltjes gedaald.

Voor dit jaar verwacht van Ommeren opnieuw een stijging van de winst. De crisis rond de dollarkoers tempert het optimisme. 'Door de koersdaling zijn we minder positief dan we anders zouden zijn geweest', aldus Van den Driest.

Bij Van Ommeren werken nu nog 3466 mensen. Er gingen 519 arbeidsplaatsen verloren, waarvan ruim 200 in Nederland. Het concern telt in Nederland nog 1600 werknemers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.