Van mens tot dier tot tapijtje

De activistische mogelijkheden van de kunst: voor zo'n geëngageerd thema deinst het Vlaamse tijdschrift met de futuristische naam nY niet terug. Artikelen van en over de kunstenaar Jonas Staal (1981), wiens strategie opvallende gelijkenis vertoont met die van zijn grote vijand, PVV-politicus Geert Wilders, die hem wrang genoeg zelfs een stap vóór lijkt: 'De politieke rol die Staal voor het 'instituut kunst' ziet weggelegd, het tussen ironische haakjes zetten van de politieke consensus om haar te doorbreken, wordt allang vervuld door het populisme.'


Twee jonge literatuurwetenschappers, Jeroen Dera (1986) en Alex Rutten (1988), nog niet vrij van academisch jargon, leveren een mooie bijdrage over 'dierwordingen' bij de verwante schrijfsters Fritzi ten Harmsen van der Beek en Charlotte Mutsaers. De eerste is de ongrijpbare auteur van Neerbraak (1969), met verhalen waarin mensen in dieren veranderen (en die soms weer in tapijtjes). Ook in het proza van haar eertijdse vriendin Mutsaers wordt de mens niet boven het dier geplaatst - 'gelijke monniken gelijke kappen' heet het in Koetsier herfst (2008) - , maar met die grensdoorbreking wordt zij in plaats van ongrijpbaar juist zichtbaar. Nonconformisme is de gemene deler. Misschien wel van alle activisme.


nY: Gesamtkunstwerk activisme.

vzw Yang; 200 pagina's; € 7,-.


ISSN 0775-2830.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden