Van Lohuizen veruit favoriet

De fotograaf die een serie over migranten maakte, voldoet aan alle eisen om de belangrijkste prijs voor documentairefotografie te winnen. 5 juni wordt de winnaar bekend gemaakt.

AMSTERDAM - Ja! Hij! Wie het werk bekijkt van de zes genomineerde fotografen voor de DutchDoc Award, kent geen twijfel. Het multimediale Via PanAm-project van Kadir van Lohuizen moet dit jaar winnen.


Afgelopen donderdag werd in het Amsterdamse Tropenmuseum de tentoonstelling geopend waarop het werk te zien is van de kanshebbers op de documentaire fotoprijs die jaarlijks wordt uitgereikt door de stichting Dutch Doc Photo. Het is de vierde editie van de prijs, die dankzij financiële ondersteuning van het toenmalige Fonds BKVB een vliegende start kon maken en sinds twee jaar op eigen benen staat.


De prijs, waarvan de winnaar op 5 juni bekend wordt gemaakt, bracht vanaf het begin discussie teweeg. Want wat ís precies documentairefotografie en wie bepaalt dat? En moet dat geldbedrag (20 duizend euro) naar een experimentele fotograaf gaan die de grenzen van de documentairefotografie opzoekt of juist naar zijn collega van de oude stempel, die zijn zorgvuldig opgebouwde praktijk ziet afbrokkelen omdat oude media steeds minder ruimte geven aan fotoreportages?


Kadir van Lohuizen is dit jaar de fotograaf die bijna alle eisen en verlangens die bij de beroepsgroep horen in zich verenigt. Zijn werk heeft doorgaans een lekkere klassieke zwart-witkwaliteit. Bovendien beet de fotograaf zich ouderwets diepgravend vast in zijn maatschappelijk betrokken onderwerp: verhalen over migratie, die hij gedurende een veertig weken lange reis door Zuid- en Noord-Amerika verzamelde. En hij fotografeerde niet alleen, hij schreef ook, sprak podcasts in, blogde, facebookte, twitterde, maakte een app voor de iPad en verspreidde zo zijn werk via nieuwe kanalen. En dan kan hij ook nog zijn eigen broek ophouden via crowdsourcing en de verkoop van zijn project aan méér dan alleen tijdschriften en kranten. Kortom: dit móet wel de winnaar worden.


Niet dat er geen andere kanshebbers zijn. Ben Krewinkel maakte het intrigerende boek A Possible Life. Conversations with Gualbert. Dat gaat over het leven van een illegaal in Nederland en Krewinkel maakt gebruik van foto's uit het familiealbum van de man en oude documenten. Het is een ingewikkeld boek, met verborgen foto's en formulieren die op hun kop staan en werden opgesteld in een gortdroge ambtelijke taal. Het illustreert voortreffelijk hoe je je moet voelen als rechtenloze in Nederland: verward, wanhopig en gefrustreerd.


Een andere kanshebber is Poppy, een project van fotograaf Robert Knoth en Antoinette de Jong. Dat is net zo'n indrukwekkende tour de force als Via PanAm van Van Lohuizen, maar dan iets minder gefocust. Een knoert van een boek en een mooie multimediapresentatie geven een meanderend en wijdlopig beeld van een jarenlange zoektocht naar internationale verhalen over mondialisering aan de hand van drugs.


Van de andere drie kandidaten is het alleen Hans van der Meer die overtuigt (met zowel zijn fotografie als zijn schrijfstijl). Zijn boek, Nederland - Uit voorraad leverbaar, toont op laconieke wijze aan hoe de openbare ruimte in ons land is verworden tot een grote verzameling kant-en-klare, inwisselbare catalogusonderdelen.


Ten slotte wil ik nog een lans breken voor iemand die de shortlist niet haalde: Stephan Keppel, waar ben je? Het boek Reprinting the City, met zijn grauwe en rauwe esthetiek, biedt een verfrissend andere kijk op de havenstad Den Helder, waar de fotograaf een paar maanden verbleef. Zou het niet geweldig zijn als de internationale jury tijdens de prijsuitreiking op 5 juni hem een wildcard zou geven?


Dutch Doc Award: t/m 9/6, Tropenmuseum, Amsterdam. Dutch-doc.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden