Van Japanse fotografen tot Chinese films

7 redenen om eropuit te gaan

De favorieten en de aanraders van de redactie: deze week onder meer een obsessieve Japanse fotograaf en een bitterzoete Chinese film.

Arjaki Ojo Shashu. Beeld Nobuyoshi Araki

Fotografie

Araki Ojo Shashu - Photography for the Afterlife: Alluring Hell
t/m 11 maart in Foam, Amsterdam.

Bestaat er in het Hiernamaals fotografie? Als het aan Nobuyoshi Araki ligt wel. Zijn leven lang al is zijn camera de belangrijkste metgezel van de Japanse fotograaf, die dagelijks alles vastlegt: de straten van Tokio, de vrouwen met wie hij het bed deelt, de kat, het avondeten, de mensen in de metro. Het zou raar zijn om daar na de dood mee te stoppen. Foam toont oud en recent werk: gestileerde foto's van bloemen en poppen, oude, overgeschilderde erotische foto's. To infinity and beyond!

Merel Bem

Muziek

Typhoon
23/12, Paradiso, Amsterdam

Wie nog een van de smaakmakers van het afgelopen jaar in actie wil zien moet 23 december naar Paradiso (Amsterdam). Daar stelt rapper/zanger Typhoon, die in alle jaarlijstjes met zijn tweede album Lobi Da Basi bijzonder hoog eindigde - in deze krant op 1 - zijn eigen avond samen met muzikale maatjes. Ongetwijfeld komen de pareltjes van Lobi, die schakelt van hiphop naar Nederlandse liedkunst, voorbij. En ook vrienden als saxofonist Benjamin Herman, André Manuel, Rico, Sticks en Blaxtar.

Pablo Cabenda

De Nederlandse rapper Typhoon op het podium. Beeld ANP Kippa

Film

Coming home
Regie: Zhang Yimou

De twintigste film van de gelouterde Zhang Yimou is een kalm en bitterzoet drama over een politieke gevangene in het China van de vorige eeuw, die bij thuiskomst niet wordt herkend door zijn aan geheugenverlies lijdende vrouw. Subliem ingetogen spel van actrice Gong Li, die je voortdurend laat gissen of en wanneer er een barstje in de muur rond haar geheugen verschijnt, maakt de voor de hand liggende emotie geloofwaardig. Met geheugenverlies als fraaie metafoor voor staatscensuur: op subtiele wijze maakte Zhang een gelaagdere, politiekere film dan zijn critici doen geloven.

Berend Jan Bockting

Beeldende kunst Nacho Carbonell & Maartje Korstanje Groninger Museum, t/m 22 maart

Nacho Carbonell & Maartje Korstanje
Groninger Museum, t/m 22 maart

Op de eerste verdieping van het Groninger museum is een dubbel-expositie te zien van Maartje - papier-maché, papier-maché, papier-maché - Korstanje en Nacho Carbonell, een Spaanse ontwerper gevestigd in Eindhoven. Dat is een rake combinatie. Beide maken grote, tactiele, soms ronduit smerig ogende dingen; ze lijken op beesten, maar zijn het niet, of toch wel? In die dubbelzinnigheid zit een deel van het kijkplezier.

Stefan Kuiper

Circus

Cascade
t/m 29 december, Stadsschouwburg, Utrecht

Ook zonder de maatregel van staatssecretaris Sharon Dijksma zul je in het Utrechtse kerstcircus Cascade geen olifanten en tijgers tegenkomen. Dit circus met live-orkest staat op kleinschalige wijze in de traditie van Cirque du Soleil. De sfeer in de 26ste editie van dit theatercircus is Italiaans, met zomerse verwijzingen naar cineast Fellini en componist Rota. Onder meer met spectaculaire touwtjesspringers en luchtacrobaten uit Finland, gooi- en smijtacrobatiek uit Ecuador en de Nederlandse illusionist Rafael Scholten.

Patrick van den Hanenberg

Muziek

Bromance Homieland Tour
Vanavond, Paradiso, Amsterdam


Bromance Records is de thuishaven van onder andere Gesaffelstein, de Franse dj die bekendheid vergaarde als een van de producers die samen met Bromance-baas Brodinski meewerkte aan Kanye Wests album Yeezus. Op Lowlands maakte de man al indruk met een industriële vorm van techno. Tijdens de Bromance Homieland Tour in Paradiso is, naast Gesaffelstein, te horen wat het label nog meer voor verrassends in petto heeft.

Pablo Cabenda

Muziek

Frommermann met FrommerKerst
t/m 27/12 o.a. in De Kleine Komedie, Amsterdam en TivoliVredenburg, Utrecht.

Frommermann kan gezien worden als de Nederlandse versie van het Duitse vocaal ensemble Comedian Harmonists uit het interbellum. De groep brengt een speciaal jazzy en klassiek kerstprogramma, waarin naast de onvermijdelijke evergreens ook het antwoord wordt gegeven op de vraag 'Waar vind je tegenwoordig nog een goeie timmerman?'

Patrick van den Hanenberg

Het theater in Amsterdam. Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.