Van huiskamer naar gaarkeuken

'KLEINSCHALIG MAAR wezenlijk complementair aan het literaire bedrijf in Amsterdam.' Zo ongeveer luidt de formulering waarmee de stichting (poëziecentrum) Perdu voor het eerst na elf jaar gaat proberen een structurele subsidie van de gemeente Amsterdam te krijgen....

Die komen nog altijd vooral uit goodwill voor een optredentje. Vijftig, honderd gulden, of een mooi boek krijgen ze voor een avond, terwijl tegenwoordig elke zichzelf respecterende provinciestad wel een literair festival heeft met geld genoeg om duizend gulden per kwartier uit te geven.

Zover zal het bij Perdu nooit komen. De stichting beweegt zich in de marge, en 'voelt zich daar heel wel', aldus Van den Bergh, alweer niet zonder ironie. Maar weer meent hij het. Poëzie, en vooral avantgarde-poëzie, is er niet voor een groot publiek. Maar het kan nog een heel stuk groter en beter en leuker dan in de huiskamer waar ze 1 september vandaan zijn gekomen.

Die verhuizing, van een kleine ruimte in de Kerkstraat naar de royale voormalige gaarkeuken van het Binnengasthuis, Kloveniersburgwal 86, heeft de weg naar professionalisering geëffend. De nieuwe zaal is groot en leeg, en snakt naar veel méér dan rustig voorlezende dichters. Gorgels en Van den Bergh zien combinaties van poëzie en theater, 'essays in dialoogvorm', presentaties van literaire tijdschriften, en zelfs een Amsterdams poëziefestival voor zich.

'Met zo'n grote nieuwe zaal verwachten de mensen meer van je. Dan moet je ze ook meer bieden', aldus Gorgels.

Perdu is ontstaan uit het boekwinkeltje De Verloren Tijd, dat in 1984 werd opgericht door Chris Keulemans, de huidige directeur van De Balie. In 1987 verhuisde het winkeltje van de Gerard Doustraat naar de Kerkstraat, waar een winkeltje èn een zaaltje van huiskamerformaat beschikbaar waren. Daar begon de Stichting Perdu haar literaire avonden, zo'n dertig à vijfendertig per jaar. En daar begon ook het tijdschrift Post Perdu, dat vooral teksten bevat die verband houden met de literaire avonden. Behalve het tijdschrift is Perdu bovendien boeken gaan uitgeven, voornamelijk nooit eerder vertaalde teksten van vertegenwoordigers van de historische avantgarde, van Kurt Schwitters, Pierre Revery, Raymond Roussel en Alfred Jarry.

Gorgels: 'Die belangstelling voor de historische avantgarde hangt nauw samen met wat we hier verder doen: het volgen van jonge literaire ontwikkelingen. Door die af te zetten tegen de historische avantgarde plaats je die in perspectief.'

De afgelopen zeven jaar heeft Perdu een zekere faam opgebouwd als podium voor nieuwe of vernieuwende literatuur, en vooral voor poëzie. Ook de boekhandel is voornamelijk gevuld met deze 'stiefkinderen van de literatuur'. Dichtbundels waarvan er veel nooit zullen worden verkocht, publikaties van marginale uitgevers die in andere boekhandels nauwelijks aan bod komen, kleine literaire tijdschriften. 'Kleinschalig maar wezenlijk complementair', knikt Gorgels, 'maar zo leer je wel alle mensen kennen die met literatuur bezig zijn. Iedereen weet: ''Voor dat soort zaken moet je bij Perdu zijn''. Ze lopen hier binnen met hun tijdschriftje, en op die manier volg je de literaire ontwikkelingen vanzelf'.

Michel Maas

Vanavond is het grote openingsfeest van Perdu in hun nieuwe behuizing aan de Kloveniersburgwal 86 in Amsterdam. Aanvang 20.15 uur. Met optredens van Hafid Bouaza, Rob Schouten, Frank Verkuijl en Joost Zwagerman, en de bigband De Kift. Op 20 oktober is er een avond over Kurt Schwitters met onder anderen Jaap Blonk en Chaïm Levano, en op 22 oktober een poëzieboekenbeurs met een debat tussen poëzie-uitgevers en optredens van een groot aantal dichters.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.