Van hsl naar superboemel

De NS slaagt er niet in op tijd treinen te bemachtigen voor het hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar Rotterdam, Breda en Parijs....

Schuld van de minister, vindt de NS, want die heeft de specificatiesvoor het veiligheidssysteem te laat bekendgemaakt. Schuld van de NS, zegtde minister, want die had de treinen eerder moeten bestellen. NS sloot in2001 een contract met het ministerie en bestelde de treinen pas in mei2004.

Hoe nu verder? De NS en de overheid houden elkaar in een ijzeren greep.Duidelijk is dat er geen supersnelle treinen zijn in april 2007.

De NS wil dat de overheid het probleem oplost door een extraveiligheidssysteem (een back-up- systeem) op het spoor te bouwen. Ditsysteem zit al in de Thalys, zodat die trein zo over het snelle spoor kan gaan rijden.

In een brief aan de minister schrijft president-directeur Veenman vande NS dat hij met het nieuwe back-up-systeem een verkorte dienstregeling kan beginnen in april 2007. Een probleem is wel dat de HSL dan slechts160 kilometer per uur kan rijden, in plaats van de aangekondigde 300 kilometer. De supersnelle trein wordt een superboemel.

Veenman voorkomt met dit voorstel dat hij maandelijks een bedrag van ongeveer acht miljoen euro aan het rijk moet betalen zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Met de superboemel zijn wellicht een paar reizigers te trekken.

Minister Peijs peinst er echter niet over de 6,5 miljard kostende baanuit te rusten met een extra veiligheidssysteem dat bovendien is verouderd. Volgens de minister kost dit de staat vijftig miljoen euro en zouden ook die werkzaamheden niet voor april 2007 zijn afgerond. Als het zo ligt, kan de NS beter andere treinen leasen, meent Peijs.

Op diverse websites worden treinen aangeboden die uitgerust zijn met het nieuwe veiligheidssysteem en tevens 200 kilometer per uur kunnen halen. De minister was verbaasd dat de NS dat zelf nog niet had geprobeerd. Ze heeft een overeenkomst gesloten met het Britse treinleasebedrijf Angeltrains voorde ombouw van 49 locomotieven voor de Betuwelijn. Angeltrains, een volle dochter van de Bank of Scotland, belooft voor 1 januari 2007 de locs met het nieuwste veiligheidssysteem klaar te hebben. Het kan dus blijkbaar wel.

Afgezien daarvan: volgens bronnen bij de Europese toezichthouder RailAuthority deugt er niet veel van de opvatting van de NS. De details van het beveiligingssysteem voor de HSL (geschikt voor heel Europa) waren al in 2002 bekend en hebben sindsdien slechts minieme veranderingen ondergaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden