Van Houts en De Ket beginnen voor zichzelf
'Een luxe-wereldje', noemt acteur George van Houts het gesubsidieerde toneel. Na tien jaar heeft hij er genoeg van. Met ingang van het nieuwe seizoen begint hij samen met collega-acteur Tom de Ket voor zichzelf....
Bij het RO Theater zien ze het duo als een 'satelliet', die straks wordt gelanceerd. 'Afgelopen jaren hebben ze samen bij het RO Theater nog twee produkties gemaakt. Dit jaar was voor hen een overgangsjaar. Wij hebben de publiciteit en de planning gedaan. De voorstelling is al een coproduktie met de stichting die zij in het leven hebben geroepen', legt publiciteitsmedewerkster Anna van Praag uit.
Van Houts en De Ket vormen samen de Stichting Spinnecop Verbeterde, een naam die verwijst naar een tulpenras waarmee in de zeventiende eeuw flink werd gespeculeerd, zodat een ware handelswaanzin ontstond. En gaan de voorstellingen van het duo (Global News, De C.A.R.) niet steeds over de 'waanzin van de Nederlander'?
'Wij mikken op het gebied tussen toneel en cabaret in', zegt George van Houts. 'Bij het RO Theater hebben we veel te weinig speelbeurten. Zij hebben de contacten niet met de kleine theatertjes - Harry Kies beschikt over 250 adressen - en bovendien willen die theaters geen gesubsidieerd toneel hebben, dat vinden ze te elitair en te veel avantgarde.' Hij heeft gemerkt dat hij zelfs bij het verkopen van de voorstelling beter kan verzwijgen dat hij bij het RO Theater vandaan komt.
Het is een avontuur, geeft hij toe. 'Kunnen we leven van de kaartjes die we verkopen?'
Maar alles beter dan het 'ingekapselde' wereldje van het gesubsidieerde toneel. 'Daar maakt het niet uit hoeveel mensen in de zaal zitten', schampert Van Houts. 'Het is toch je reinste kapitaalvernietiging om een produktie van anderhalve ton maar vijftien keer te spelen?'
Hij wil niet alleen collega's in de zaal, maar ook zijn buurvrouw - 'die bereik ik te weinig' - en daarvoor is hij bereid zijn gezicht te laten zien in populaire tv-programma's. Iets dat zijn collega's in het 'luxe-wereldje' van het gesubsidieerde toneel nooit zouden doen. 'Er is een enorme kloof tussen het gesubsidieerde toneel en de voorstellingen in de kleine theaters. Die willen wij dichten.'