Van het IOC moet je twee weken je sponsor doodzwijgen

LONDEN - Schoonspringer Tom Daley heeft al weken niet meer getwitterd over zijn Mini. Baanwielrenster Jessica Varnish zwijgt wijselijk over de nagellak die ze af en toe van haar sponsor krijgt toegestopt. En of synchroonzwemster Jenna Randall haar Braun ladyshave ook tijdens de Spelen naar tevredenheid gebruikt? Niemand die het weet.


Nu de Spelen zijn begonnen, zwijgen sporters plotseling in alle toonaarden over de vele bedrijven die hen bijstaan. De openlijke en minder openlijke reclame die ze de laatste jaren voor zichzelf en hun geldschieters hebben gemaakt, is vanaf vandaag taboe.


De regels van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) staan het de atleten simpelweg niet toe. Het is ze verboden reclame te maken voor sponsoren die niet aan het IOC of de Spelen zijn gelieerd. Daar wordt de komende twee weken streng op toegezien door de organisator.


Tijdens de Spelen is het IOC meer dan ooit op zijn hoede voor het gebruik van sociale media. Voor sporters is het een koud kunstje hun sponsor via Facebook of Twitter te bedanken voor alle steun in de aanloop naar wat het belangrijkste moment uit hun leven kan worden.


Vrijwel alle grote sporters, ook Nederlandse, hebben een contract gesloten met een of meerdere bedrijven. Turner Epke Zonderland en judoka Henk Grol fungeren als blikvangers van matrassenfabrikant M-Line. Die levert ook de matrassen waarop de Nederlandse bmx'ers en zwemmers in Londen de nacht doorbrengen. Behalve dan dat van Ranomi Kromowidjojo, die zich als enige aan concurrent Auping heeft verbonden.


Het kan op Twitter niemand zijn ontgaan. Sporters hebben de laatste tijd flink hun best gedaan hun weldoeners onder de aandacht te brengen. Nadat Grol terugkeerde van een trainingskamp, plaatste hij gauw een bericht voor het slapen gaan: 'Goeie trainingsweek gemaakt. Nu even lekker bijslapen op mijn nieuwe M-line bed.'


Zwemmer Nick Driebergen keek, ook al op Twitter, uit naar een betere nachtrust, dankzij het reismatras waarop hij deze weken in Londen slaapt. Op zijn beurt wenst het bedrijf al zijn olympische sporters 'veel succes én een goede nachtrust op je #mline reismatras.'


Niemand die er de laatste tijd tegen protesteerde. Waarom ook? Maar nu de Spelen voor geopend zijn verklaard, is het spontaan gedaan met alle bedankjes en verwijzingen naar bedrijven die niet tot de olympische sponsorfamilie behoren.


Een 'verschrikking', noemde de zaakwaarnemer van de Amerikaanse zwemmer Ryan Lochte de regels waaraan sporters zich dienen te houden. Dat het IOC en zijn nationale comités streng zijn voor sporters die hun aanwezigheid op de Spelen commercieel willen uitventen, begrijpt ze. De manier waarop dat gebeurt, vindt ze overtrokken. Amerikaanse sporters staan volgens haar 'doodsangsten' uit, zo dicht zit het nationale olympisch comité ze op de huid.


Amerikaanse atleten worden verplicht bij een medailleceremonie in de kleding van Nike te verschijnen, ook al hebben ze goud, zilver of brons veroverd in een tenue van Adidas of Puma. Van de Nederlanders wordt verwacht dat ze op het ereschavot verschijnen in de kleren van Asics, de leverancier van de olympische ploeg. Tot onenigheid heeft dat nog niet geleid, zegt sportkoepel NOC*NSF.


Toestemming

De agente van Lochte had het plan opgevat T-shirts te laten drukken waarmee fans zijn teamgenoot Conor Dwyer konden steunen in Londen. Maar de kleding, met opschriften als 'Go Dwyer' en 'Team Dwyer', is nooit op de markt verschenen. Het Amerikaanse olympisch comité weigerde toestemming te geven.


Volgens een Amerikaanse marketingexpert hebben de tien sponsors van het IOC in veel opzichten meer te vertellen dan de atleten die aan de Spelen deelnemen. Ze mogen bijvoorbeeld, net als officials van het IOC, gebruikmaken van de rijstroken die in de stad zijn gereserveerd en kunnen zich vrijer bewegen dan de sporters, die in het olympisch dorp zijn opgesloten. 'Zij zijn degenen die het geld binnenbrengen', zei de expert tegen de Washington Post.


De regelgeving is tegen het zere been van Adam Nelson. De voormalige wereldkampioen kogelstoten, die ontbreekt in Londen, stak zijn collega's een hart onder de riem door zich openlijk tegen het Amerikaans Olympisch Comité te keren.


De laatste 25 jaar zijn atleten steeds verder beknot in hun mogelijkheden, schreef Nelson in een open brief. Met een wereldwijde economische crisis die daar overheen is gekomen, moeten sporters volgens hem nog harder werken om bedrijven aan hen te verbinden.


Nelson riep sporters daarom op een foto van hun blote voeten rond te twitteren. Er heeft, voor zover bekend, nog geen olympiër gehoor aan geven. Misschien wel uit angst voor olympische represailles. Mark Misérus


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden