Van Geel zwicht

Staatssecretaris Van Geel onderzoekt alle mogelijkheden ter vermindering van de luchtvervuiling door het verkeer. Daartoe behoren een verhoging van de dieselaccijns, roetfilters in alle dieselauto's en een verlaging Commentaar van de maximumsnelheid op bepaalde weggedeelten tot 80 km/uur....

Wat lange tijd een probleem voor milieufreaks leek, bleek plotseling vergaande consequenties voor de mobiliteit en ruimtelijke ordening te hebben. Was er in 1999, bij de invoering van de gewraakte Europese normen voor luchtkwaliteit, nauwelijks belangstelling voor de reikwijdte van deze richtlijn, gisteren gaven alle fracties uiting aan hun grote bezorgdheid. Wel rees daarbij de vraag wat het zwaarst weegt: de zorg om het milieu of de vrees dat Nederland 'tot stilstand' komt.

Eind vorig jaar bepaalde de Raad van State dat de aanleg van nieuwe wegen alleen nog mogelijk is als wordt voldaan aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Onlangs bevestigde Nederlands hoogste adviescollege dat de norm, anders dan Van Geel meende, ook buiten bewoond gebied geldt.

Wie nog mocht twijfelen aan de noodzaak van harde ingrepen, werd begin deze week uit de droom geholpen door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De aanvankelijke voorstellen van het kabinet om de uitstoot door het verkeer terug te dringen, leiden tot een verbetering van de luchtkwaliteit, maar zijn niet toereikend. Met het stimuleren van roetfilters komt Van Geel er dus niet.

Op een punt lijkt het RIVM Van Geel tegemoet te komen. De concentraties zogenoemd fijn stof zijn door nationaal beleid slechts in beperkte mate te beïnvloeden, omdat het stof uit zowel natuurlijke als niet-natuurlijke bronnen en deels ook uit het buitenland afkomstig is. Wel is het roet uit dieselauto's de meest schadelijke component.

De uitstoot van stikstofoxyden kan gemakkelijker met nationale en lokale maatregelen worden aangepakt.

Het RIVM maakt er overigens geen geheim van dat ook verdergaande maatregelen, zoals een verhoging van de dieselaccijns, niet helemaal voldoende zullen zijn.

Wat bijna alle voorstellen gemeen hebben, is dat zij auto's wel schoner maken, maar dat er niet minder kilometers om zullen worden gereden. De problemen met de EU-richtlijn bieden in dat opzicht een ideale gelegenheid twee vliegen in één klap te slaan. Liet minister Peijs van Verkeer begin dit jaar nog weten dat invoering van rekeningrijden niet voor 2014 mogelijk is, met de steun van Europa kan wellicht ook op dit punt een versnelling plaatsvinden. Bestrijding van de luchtvervuiling kan dan samengaan met bestrijding van de files.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden