Van der Laan: reclameregels gelijktrekken

Staatssecretaris Medy van der Laan (Media) gaat de reclameregels voor de commerciële televisiestations in Nederland zo veel mogelijk gelijktrekken...

Van onze verslaggever

De RTL-zenders (RTL 4, 5 en 7) vallen nu onder de Luxemburgse mediawet. Daardoor mogen ze op agressievere wijze reclame maken, bijvoorbeeld door reclamebalken in beeld te plaatsen en producten in programma’s aan te prijzen.

Talpa en SBS-6 vallen onder de Nederlandse wet en hebben daardoor met meer beperkingen te maken. Van der Laan gaat die zo veel mogelijk opheffen, zei ze vrijdag. Wel vraagt ze zich af of de consument op elke verruiming zit te wachten; vooral tijdens programma’s kan reclame storend zijn.

Van der Laan kondigde verder aan dat de programmaraden worden afgeschaft. Zij worden vervangen door representatief marktonderzoek, een klantenpanel en voorlichting. De raden adviseren de kabelmaatschappijen nu over een vast minimumpakket (15 televisiezenders en 25 radiozenders). Van der Laan vindt dit achterhaald, nu kabelaars hun diensten uitbreiden met telefoon, internet en digitale televisiepakketten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden