Van der Ende lanceert sobere en risicoloze Anatevka-show

De fiedelaar is weer het dak opgekropen om zijn wijsje van de joodse tradities te spelen. Anatevka dus. Ruim dertig jaar na Lex Goudsmit, die bijna vergroeide met de melancholieke en arme melkboer Tevye uit het Russische gehucht Anatevka: 'Als ik toch eens rijk was...'..

Van onze medewerker

Patrick van den Hanenberg

AMSTERDAM

Zijn beroemde droomwens is een van de weinige zinnen die in de nieuwe Van den Ende-productie overeind is gebleven. Vertaler Koen van Dijk heeft de Nederlandse tekst uit de jaren zestig flink overhoop gehaald. Niet uit liefdeloosheid of broodnijd, maar om dichter bij de oorspronkelijke liedteksten van Sheldon Harnick te blijven.

Van Dijk kent de Amerikaanse tekstdichter goed. Harnick vertaalde een aantal jaren terug Van Dijks Cyrano-tekst in het Engels voor de Broadway-versie.

De persconferentie woensdagmiddag in het Bussumse Theater 't Spant was de eerste etappe van de publiciteit-estafette voor Anatevka. Dit festijn zal zich het komend seizoen nog vele malen herhalen. Telkens als Anatevka een nieuw gewest tijdens de 'Nationale Tour' aandoet, komen Van den Ende en zijn mensen weer in actie voor de regionale pers.

Anatevka is namenlijk geproduceerd in samenwerking met twaalf grote schouwburgen waar de voorstelling minimaal twee weken zal blijven staan. Na de inspeelperiode in Bussum gaat Anatevka voor de première (23 september) naar Carré in Amsterdam. Daarna wordt onder meer in Breda, Den Haag, Leeuwarden en Maastricht gespeeld. Deze opzet is een tussenvorm tussen 'open eind' (Scheveningen - Miss Saigon) en het dagelijkse gejakker met bus and truck.

Gespeeld angstig vertelt Van den Ende het verzamelde journaille dat hij nog niet kan voorzien of de productie een artistiek en financieel succes zal worden. Voor de musical Joe is die opstelling terecht gebleken, maar voor Anatevka (reeds 75 duizend van de beschikbare 270 duizend plaatsen zijn zonder enige vorm van publiciteit verkocht) is het natuurlijk onzin.

Vindt ook hoofdrolspeler Henk Poort: 'Het is een ijzersterk en actueel verhaal over vervolging, de muziek van Jerry Bock is prachtig en de cast is goed. De voorstelling heeft geen neerstortende kroonluchter, helikopters of vliegende bezemstelen nodig. Gelukkig niet.'

Is er dan niets spectaculairs aan Anatevka? Bart Oomen die de jonge revolutionair Perchik speelt, vat het bondig samen: 'De emotie is het spektakel.'

Regisseur Ken Caswell heeft vooral de sociaal-religieuze soberheid willen benadrukken. Daarom moest ook het vertrouwde decor, gebaseerd op de romantische schilderijen van Marc Chagall, wijken. De decorontwerper heeft nu gewerkt met oude foto's van Russisch-joodse en Pools-joodse gemeenschappen, de shtetls.

Sober, maar safe. Is Van den Ende de laffe producent die na de mislukking van Joe direct weer risicoloos terugvalt op een onverwoestbare klassieker?

Poort: 'Zeven jaar geleden, tijdens Les Misérables, vroeg Van den Ende al of ik Anatevka wilde doen. Toen was ik 35 en zag nog niet dat ik de vader van huwbare dochters kon spelen. Maar hij heeft keurig op mij gewacht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden