Van Basten laat de kans op een gratis autootje echt niet lopen

Het Nederlands elftal voetbalde zaterdagavond alsof de uitslag al met de Roemenen overeen was gekomen en zo zat ik thuis ook te kijken....

Deze optimistische instelling is te danken aan Marco van Basten. Voor de wedstrijd volkomen relaxed, en tijdens de wedstrijd langs het veld alsof het een grasperkje aan de Bloemenriviera is. Denk je toch: als hij zich niet druk maakt, dan doe ik het ook niet. Als hij ervan overtuigd is dat zoiets engs als verliezen niet bestaat, dan schei ik ook uit met die doemscenario's.

Dus kon ik ondertussen rustig nadenken over een naam voor de nieuwe zender van John de Mol. Eerst had ik het plan om elke inval onmiddellijk naar 5050 te sms-en en zo even dat Hyundaitje binnen te slepen. Maar toen zag ik de minuscule lettertjes: elke verzonden boodschap kostte 70 eurocent en je mocht maximaal twee namen insturen.

Dus wachtte ik nog even met het sms-en van mijn eerste inval (Kees TV) in afwachting van iets nog beters.

Slimme vogel trouwens, die De Mol. Laat je een reclamebureau een naam verzinnen dan kost het je gauw een paar ton, maar hij verdient eraan. Bovendien las ik in het wedstrijdreglement dat de telefoonnummers van de deelnemers in een 'gegevensbestand' komen, zodat je straks op je mobieltje allemaal reclame van John de Mol en zijn adverteerders kunt verwachten: alweer kassa. Dus daarom hield ik mijn tweede ideetje (Nederland 1) ook nog even vast, want ik bedank er natuurlijk voor om niet te winnen maar wel te worden bestookt met telefoonspam. Ben je toch een dubbele loser.

Wat is dat toch, met het haar van Van Basten? Knipt z'n vrouw het? Doet-ie het zelf, voor de spiegel? Die jas die hij aanhad bij Ajax - PSV, ook al zoiets. Man heeft er duidelijk een immens plezier in zichzelf als volkomen onthecht neer te zetten. Veracht elke vorm van glamour. Het zou mij niks te verbazen als hij tijdens de wedstrijd ook gewoon namen heeft zitten verzinnen voor De Mol. Van Basten is een zuinige jongen, die laat de kans op een gratis autootje echt niet lopen. Assistent Van 't Schip werd steeds uit beeld gehouden: zat natuurlijk de ideetjes van de baas door te sms-en.

Ernst Happel was volgens mij de beste voetbaltrainer die ooit op de Nederlandse velden actief was - beter dan Van Gaal, beter dan Michels, beter dan Adriaanse. Happel maakte zijn teams sterker dan ze eigenlijk waren. Hij deed dat met Feyenoord, met Club Brugge en met HSV. Bij het WK van 1978 in Argentinië deed hij het ook met Oranje. Aan het eind van dat toernooi zat Nederland, zonder Cruijff en Van Hanegem, opeens in de finale. Ernst Happel had ook een geluksengel op zijn schouder zitten, op het voetbalveld tenminste.

Happels wedstrijdbesprekingen duurden meestal een minuut en waren naar het schijnt bovendien zo goed als onverstaanbaar. Zijn assistent Jan Zwartkruis verklaarde ooit dat Happel in Argentinië voornamelijk zat te klaverjassen. Maar hij kon zijn spelers er wel van overtuigen dat ze onverslaanbaar waren - voor een coach een behoorlijk handige eigenschap.

Van Basten begint iets Happel-achtigs te ontwikkelen. Hij doet even achteloos, maar het klopt allemaal als een bus. Na afloop incasseert hij de zege alsof hij er recht op had omdat hij nu eenmaal Van Basten heet. Het elftal speelde zaterdag matig, maar er zat desondanks geen spoortje twijfel in.

Ik sms-te D & D TV naar 5050. Droom & Daad TV, Door & Door TV, Dik & Dun TV, wat je maar wilt. Nog niet helemaal goed, maar misschien goed genoeg voor een retourtje Helsinki voor Finland - Nederland.

Van Basten wekt na elke wedstrijd de indruk heerlijk te hebben zitten mediteren. Volkomen ontspannen, geen stress te bekennen. Hij gaat nog een keer vragen wat het eigenlijk is geworden, daarbuiten, zo onverstoorbaar is hij.

Per wedstrijd raak ik er meer van overtuigd dat we getuige zijn van iets dat uiteindelijk een bijzonder verhaal zal blijken te zijn.

Opeens had ik 'm. De Molshoop. Graag met volle tank afleveren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden