Van bank wisselen is fluitje van een cent

De Tweede Kamer meent dat het klanten gemakkelijker moet worden gemaakt om van bank te wisselen. Prima idee, maar het ís al doodeenvoudig. Na de vertrouwen fnuikende bonusactie van de ING-top, maakte ik van de week de overstap naar de Triodos Bank. Een fluitje van een cent. Een paar simpele gegevens invullen op internet, een eenvoudig formulier om de zaak te bevestigen en klaar is Kees.


Triodos zorgt ervoor dat de instanties die de klant heeft gemachtigd om automatisch te incasseren op de hoogte worden gesteld. Om de paar organisaties die overblijven (m'n werkgever en de belastingen) in te lichten, stuurt Triodos voorgedrukte kaartjes. Een kind kan de was doen.


Wie naast zijn lopende rekening bij Triodos een spaarrekening wil openen, krijgt daarvoor een nieuw nummer. Bij ING spaarde ik onder hetzelfde rekeningnummer, dus belde ik met het 030-nummer. Na twee minuten kreeg ik een vriendelijke stem aan de lijn. 'Sorry, maar we hebben het hartstikke druk.' Toch wekte de dame op geen enkele manier de indruk dat ze het gesprek zo snel mogelijk wilde afronden, zoals de callcentremedewerkers van de ING plegen te doen. Zonder dat ik ernaar vroeg, wees ze me erop dat ik binnenkort een zogeheten identifier zou krijgen. Dat stond ook al in die overstapbrief, maar toch. 'Voor u is dat waarschijnlijk nieuw. Op zich werkt de identifier heel makkelijk', zei ze, 'maar als u er de eerste keer niet uitkomt, moet u ons maar even bellen.' Ik was verbaasd: geen verwijzing naar de website, geen zweem van verkoopgebabbel, maar een mens die z'n diensten aanbood. Het deed me denken aan de aandacht waarmee de beambte van het postkantoor vroeger de stortingen van mijn kleine inkomsten (van vakkenvuller bij De Spar) met vulpen in mijn spaarbankboekje bijschreef. Dat was meer dan veertig jaar geleden. Uit sentiment en gemakzucht ben ik de banken met de leeuw in het logo decennia trouw gebleven. Veel mensen in mijn omgeving wachten mijn ervaringen met de overstap af. Na een week en één telefoontje kan ik ze geruststellen. Een wisseling van bank is een eitje.


Boudewijn Otten, Groningen


Signaal

Waarom vorige week niet afgezien van uw bonus? Ik voel me vandaag heel centraal staan in een van uw regiokantoren van de ING en zeg mijn rekening op. Dit is mijn signaal naar u en uw medebestuurders. Mijn vader zei het vroeger al: 'eerst denken, dan doen'. Er is wederom hernieuwde schade toegebracht 'aan mijn herstellend vertrouwen' in het bedrijf. Goed gezegd, Hommen.


Frouk Berkemeier, Uithoorn


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden