Van bank overstappen is best eenvoudig

Boze bankklanten zien er, als de woede is weggezakt, toch vaak van af naar een andere bank te gaan, uit vrees voor de rompslomp. Maar het kan heel goed, al duurt het wat lang.

'Bij ING steken ze die big data van ze maar daar waar de zon nooit schijnt: deze oude Postgiroklant is weg.' Klare taal van Bert Wagendorp in de Volkskrant van 11 maart, nadat ING het plan had gelanceerd om de klantgegevens commercieel uit te gaan buiten. Een maand later is de vraag of de columnist de daad ook bij het woord heeft gevoegd. Dat is het geval, laat Wagendorp weten. Bert Wagendorp is sinds kort klant van de Triodos Bank.


Daarmee is hij een uitzondering, zegt woordvoerder Maarten Thijs van de ideële bank uit Zeist. 'Na commotie zoals over de klantgegevens van ING en de Liborfraude bij de Rabobank, roepen mensen in de publiciteit en op sociale media altijd dat ze er nu echt genoeg van hebben en dat ze naar een andere bank gaan. Als je er later naar vraagt, blijkt dat de meesten niet zijn overgestapt. Mensen gaan nog eerder weg bij hun partner dan bij hun bank.' Triodos Bank (255 duizend klanten, tegen 135 duizend in 2009) en verantwoorde collega ASN Bank (607 duizend klanten, tegen 471 duizend vijf jaar geleden) merken wel een extra toeloop van enkele honderden klanten als er ophef is bij andere banken, maar op jaarbasis maakt het weinig uit.


Of Nederlanders inderdaad eerder hun partner ontrouw zijn dan hun bank, moet nader worden onderzocht. Maar het aantal overstappers is relatief beperkt. Jaarlijks wisselen tussen de 75- en 85 duizend mensen van bank, meldt de Betaalvereniging Nederland, de club van onder meer de banken die zich inzet om het betalingsverkeer te bevorderen. Dat zijn geen aantallen waar ING, ABN Amro en Rabo zich veel zorgen over maken, met hun miljoenen klanten. Het aantal overstappers is de afgelopen vijf jaar redelijk stabiel. De verklaring voor het beperkte aantal overstappers is duidelijk: mensen denken dat het een enorme rompslomp geeft en laten het dus maar zitten, als de woede wat is gezakt.


Maar zo'n rompslomp is het niet. Tien jaar geleden kwamen de banken met de gratis overstapservice. Die maakt het mogelijk je betaalrekening bij de oude bank te sluiten en een nieuwe te openen bij een andere, terwijl het betalingsverkeer doorloopt. Die service werkt over het algemeen goed, zegt de Consumentenbond. Alleen duurt de procedure vrij lang: dertien maanden. Dat garandeert dat alle automatische incasso's zijn verwerkt. De bank geeft het nieuwe rekeningnummer door aan bedrijven waarmee incasso is afgesproken en sluist afschrijvingen van de oude rekening door naar de nieuwe.


Meer dan een jaar is lang, maar de facto zit je al na een maand bij je nieuwe bank en is je oude gestraft, waar het toch om begonnen was. Alleen 'aan de achterkant' wordt nog een jaar lang van alles verwerkt. Daarbij moet de klant ook zelf in actie komen. Zo moet je het nieuwe nummer doorgeven aan je werkgever en andere instanties waarvan je geld ontvangt en aan de Belastingdienst. Periodieke overboekingen moet je zelf 'omzetten' en je moet je oude bank zeggen wanneer je rekening stopgezet moet worden. En je moet dus een nieuwe rekening, pinpas en creditcard aanvragen.


Maar je moet wat over hebben voor je principes. En een goed gevoel over je bank is onbetaalbaar.


Het zou nog veel makkelijker zijn als je van bank kunt wisselen met behoud van je rekeningnummer, zoals de telecomsector dat allang heeft geregeld voor telefoonnummers. Dan zouden ook de vele zzp'ers en andere zakelijke klanten kunnen overstappen. Zij zitten nu bijvoorbeeld met briefpapier met het rekeningnummer, waardoor wisselen van bank een dure grap wordt. De Tweede Kamer wil die 'nummerportabiliteit' ook graag, net als de Consumentenbond. Twee jaar geleden werd de minister van Financiën in een Kamerbreed aangenomen motie opgeroepen haast te maken. Maar er is nog niks gebeurd. Sterker: nummerbehoud is verder weg dan ooit. De banken hebben steeds gezegd dat een rekeningnummer ingewikkelder is dan een mobiel telefoonnummer, waarvoor een uniforme standaard is. Nummerbehoud zou honderden miljoenen kosten. Nu in augustus het Europese IBAN-nummer wordt ingevoerd, is het meenemen van het (lange) rekeningnummer naar een andere bank 'praktisch onmogelijk' geworden, stelt de Betaalvereniging Nederland.


Er was trouwens nog iemand die weg zou gaan: Arie Slob. Hoe is het ermee? 'ING heeft de proef met de klantgegevens uitgesteld, dus ik wacht ook nog even', zegt de ChristenUnie-leider. 'Maar als ze doorzetten, ben ik weg. Ik heb al informatie opgevraagd bij de ASN Bank en het thuisfront steunt me. ING is dus gewaarschuwd.'


Op internet beantwoordt Reinout van der Heijden vragen van lezers op www.volkskrant.nl/geldvraag Zelf een vraag?: geldvraag@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.