Nieuws e-bikes

Van 25 naar 45 kilometer per uur: kijk uit voor de opgevoerde e-bike

Veilig Verkeer Nederland (VVN) waarschuwt voor opgevoerde e-bikes. Op internet zijn opvoersets te koop waarmee de maximumsnelheid van de fietsen kan worden verhoogd van 25 naar 45 kilometer per uur. 

Beeld RV

Van een ware opvoergolf is nog geen sprake, benadrukt woordvoerder Rob Stomphorst. ‘Het leek ons verstandig om te melden. We hebben opgevoerde brommers en scooters gehad, hetzelfde lijkt met elektrische fietsen te gebeuren.’

De opvoersets zijn via internet te bestellen. Hoeveel er zijn verkocht, valt niet na te gaan: de leveranciers zitten vaak in het buitenland. In de set zit een chip en handleiding en op YouTube staat nog uitgebreider uitgelegd hoe de chip geïnstalleerd moet worden. Met behulp van een schroevendraaier en een klein beetje handigheid rijdt de elektrische fiets vervolgens dubbel zo hard.

Zelfregulering

‘We weten dat elektrische fietsen worden opgevoerd en dat die sets worden verkocht’, zegt woordvoerder Martijn van Es van de Fietsersbond. Volgens Van Es komt het echter nog niet op grote schaal voor. ‘Wel vind ik het terecht dat we in ieder geval bedenken hoe we dit gaan controleren.’

Woordvoerder Stomphorst van VVN mikt op zelfregulering. ‘Het is vooral aan de branche zelf om te zorgen dat het opvoeren niet werkt, bijvoorbeeld door de motor kapot te laten gaan bij hogere snelheden. We verwachten niet dat de politie vanuit de bosjes fietsers in de gaten gaat houden.’

Snelheidslimiet

Momenteel geldt de elektrische fiets als een snorfiets. De maximumsnelheid ligt daardoor op 25 kilometer per uur. Gaat hij harder, dan geldt de fiets officieel als een brommer en zouden een helm en verzekeringsplaat verplicht zijn. Dit gaat wel al op voor speed pedelecs, legale elektrische fietsen die standaard 45 kilometer per uur halen.

‘Met de illegaal opgevoerde elektrische fiets betreden we een grijs gebied’, zegt Van Es van de Fietsersbond. ‘De speed pedelec is goedgekeurd om 45 kilometer per uur te rijden.’ Voor fietsen geldt officieel geen maximumsnelheid, dus illegaal is een opgevoerde e-bike niet. ‘Fietshandelaren mogen elektrische fietsen alleen verkopen als ze maximaal 25 kilometer per uur rijden. Maar als een fietseigenaar er zelf iets aan doet, dan kan diegene niet worden veroordeeld.’ Van Es benadrukt dat een opgevoerde fiets waarschijnlijk wel betekent dat een verzekeraar bij een ongeluk niet uitkeert. ‘Die pikken niet dat mensen iets uithalen waardoor ze zelf in gevaar komen.’

Een korte zoektocht op internet leert dat verschillende monteurs aanbieden een fiets op te voeren. Van Es weet ervan. ‘Die monteurs zeggen: ik voer hem voor u op, maar dan mag u er niet de weg mee op. Dat zal ongetwijfeld gemeend zijn, maar ik vraag me toch af waarom ze een fiets dan opvoeren. De branche moet bij zichzelf te rade gaan.

Verkeersslachtoffers

In 2017 zijn er voor het eerst meer fietsers dan automobilisten omgekomen in het verkeer. Onder de in totaal 613 slachtoffers bevonden zich 206 fietsers. De elektrische fiets heeft daarmee te maken. ‘In veel gevallen gaat het om eenzijdige ongelukken met ouderen’, zegt woordvoerder Stomphorst van VVN.

In dat licht is het niet overbodig dat de maximumsnelheid van een elektrische fiets ook kan worden verláágd. Dat is wel legaal. ‘Je moet je voorstellen dat mensen op hoge leeftijd opeens harder fietsen dan ze ooit hebben gedaan’, zegt Stomphorst van VVN. ‘Dat is wennen.’

De voor- en nadelen van de e-bike

Eigenaars van elektrische fietsen hebben onvoldoende kennis over accu’s, omdat de voorlichting daarover vaak tekort schiet. Veel leden van de ANWB klagen over hun elektrische fiets.

De elektrische fiets wordt onder alle leeftijden steeds populairder. Ook dieven storten zich er massaal op. In grote steden en notoire probleemgebieden hebben verzekeraars hun premies daarom vaak al opgeschroefd. Middelgrote plaatsen volgen snel.

Vorig jaar verongelukten voor het eerst meer fietsers dan automobilisten in het verkeer, zo werd dit voorjaar bekend. Ruim een kwart van die fietsers zaten op een e-bike, onder wie veel 65-plussers. Zijn e-bikes wel veilig voor ouderen?

Op bezoek bij een cursus e-bike-fietsen voor 65plussers. ‘Moet je eens kijken hoe gezond deze mensen zijn. Fietsen draagt daartoe bij. We moeten met z’n allen heel blij zijn dat we veel en veel meer fietsen dan vroeger.’

Een fietsland is Nederland al. Nu nog een superfietsland worden. Grote werkgevers als Schiphol en UMC Groningen zijn door de overheid aangewezen om bij deze transitie een centrale rol te spelen via bijvoorbeeld ‘probeeracties’ met e-bikes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.