Valpartijen in de Tour: carbonfietsen, slecht weer of pijnstillers?

De twee grote favorieten Froome en Contador stapten allebei uit de koers na heftige valpartijen. Het aantal tuimelingen in de Tour de France neemt toe en het letsel is steeds erger. Vallen hoort bij wielrennen, maar hoe is die toename te verklaren? Speelt het weer een rol, zijn het de stijve en lichte carbonfietsen of lijdt het reactievermogen van renners onder de pijnstiller Tramadol?

Contadors knie na diens valpartij in de etappe van gisteren. Hij verliet uiteindelijk de Tour met een gebroken scheenbeen.Beeld belga

De Spanjaard Alberto Contador nam gisteren in een afdaling te veel risico, reed - staand op de pedalen - in een gat in de weg en sloeg over de kop. Na favoriet Froome (gebroken hand en pols) verliet ook zijn uitdager Contador (gebroken scheenbeen) de Tour. De angel lijkt daarmee uit deze Ronde van Frankrijk. De Italiaan Vincenzo Nibali liet meteen zien dat hij overblijft als gedoodverfde winnaar. Hij won de etappe en laat in het klassement zijn achtervolgers minstens 2,5 minuut achter zich.

Het weer?
Al het hele seizoen gaat het in het peloton over tuimelende coureurs. Naarstig wordt gezocht naar verklaringen: het peloton is te groot, de wegen te smal, de supporters te enthousiast, de prestatiedruk te groot en de collegialiteit verdwenen. In de Tour is daar een belangrijke oorzaak bijgekomen: de aanhoudende regen en koude.

In deze Tour waren nog geen grote valpartijen zoals in Metz in 2012, toen het halve peloton de huid van het asfalt kon schrapen. Deze Tour zijn het kleine groepjes (Froome) of eenlingen (Contador) die vallen. Soms op een doodnormale, rechte weg.

De gevolgen van de valpartijen lijken groter. Neergaan betekent meteen opgeven. Froome brak zijn linkerpols en rechterhand, Contador zijn scheenbeen. Tot vandaag staakten vijftien renners de strijd wegens valpartijen.

Ook Froome verlaat de Tour na drie valpartijen, met gebroken pols en hand.Beeld ap

Significant meer valpartijen
Een Amerikaanse wielerliefhebber houdt op een blog al enige tijd bij hoeveel renners opgeven na een tuimeling in de Tour de France. Hij neemt daarbij negen dagen als ijkpunt, omdat de eerste dagen altijd het meest hectisch zijn in het peloton. Iedereen wil dan nog vooraan zitten, omdat hij zichzelf kansrijk acht.

Het aantal opgaven na valpartijen stijgt de laatste jaren significant. Van 5 in 2002, tot gemiddeld zo'n 6 à 7 in de jaren erna, tot 16 in 2011, 17 in 2012, 13 in 2013 en nu dus al 15 in 2014.

In 2011 kondigde de internationale wielerunie UCI een onderzoek aan toen klassementsrenners Bradley Wiggins, Alexander Vinokoerov en Jurgen van den Broeck op een en dezelfde dag hun weg niet konden vervolgen. De UCI wilde weten waar die exponentiële toename van crashes aan te wijten was.

Drie jaar later zegt Philippe Chevallier, de sport- en technisch directeur van de organisatie, dat de redenen niet zijn gevonden. De renners vallen vaker, hun blessures zijn ernstiger, maar het waarom daarvan is niet boven water gekomen, stelt Chevallier teleurgesteld vast.

Stijvere frames?
Met de constructeurs onderwierp hij de fietsen van de Tourploegen aan een nader onderzoek. Daarbij concludeerden ze dat de frames stijver zijn geworden en dat de fietsen - tegenwoordig gemaakt van carbon - makkelijker los lijken te komen van de weg. Met de nadruk op lijken. 'Bewezen is het niet', zegt Chevallier.

De samenwerking met de constructeurs is geïntensiveerd. Chevallier: 'Zo kunnen we de evolutie van het materiaal nauwlettend in de gaten houden. We moeten bijvoorbeeld zien te vermijden dat de fietsen nog stijver worden.'

Chevallier noemt ook wielen en banden als mogelijke oorzaak. 'Te hard opgepompt kunnen die ook valpartijen veroorzaken. Meer druk betekent sneller vallen. De renners zoeken de limiet op.'

De fiets van Contador. Zou zijn frame te stijf zijn, of te licht?Beeld reuters

Pijnstillers?
In het voorjaar werd ook regelmatig het gebruik van pijnstillers in de finale van de wedstrijden genoemd als de oorzaak van de vele valpartijen. De Amerikaanse renner Taylor Phinney bracht het ter sprake. Tramadol, een morfineachtig geneesmiddel, zou terug te vinden zijn in de urine van een op de drie renners. Yvan Van Mol, ploegdokter van Omega Pharma-Quick.Step, zei daarover toen: 'Tramadol verlicht de pijn, maar het verdooft tegelijk het centrale zenuwstelsel, waardoor het reactievermogen daalt.'

Het wachten is op het moment dat tramadol en aanverwante geneesmiddelen op de dopinglijst komen. Chevallier houdt zich erover op de vlakte. 'Tramadol? Daarvoor moet je niet bij mij zijn, maar bij de medische diensten van de UCI. Ik ben directeur sport en techniek. Dat is enige wat ik in mijn departement heb onderzocht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden