Valkuilen bij uitvaartpolis

Sommige verkopers van uitvaartverzekeringen maken misbruik van nieuwe regels. De AFM waarschuwt voor adviseurs die polissen willen oversluiten.

Het afschaffen van de provisie bij uitvaartverzekeringen heeft niet geleid tot een overzichtelijker wereld. Nog steeds blijkt dit type verzekeringen een grote aantrekkingskracht te hebben op verkopers die het niet zo nauw nemen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) liet deze week weten tientallen klachten te krijgen.


Tot begin dit jaar leefde de adviseur van provisie: een percentage van de premie. Dat gaf een enorme prikkel uitvaartpolissen af te sluiten. Per polis verdienden adviseurs 400 tot 1.100 euro.


Sinds begin dit jaar vallen ook uitvaartpolissen onder complexe financiële producten waarvoor een provisieverbod geldt. Dat betekent dat de verkoper - dat kan de verzekeraar zelf zijn of een adviseur - de distributie- en advieskosten apart in rekening moet brengen. Direct bij het begin van het contact met de klant moet daarover helderheid zijn.


De AFM heeft gemerkt dat het nieuwe beloningsmodel niet alle uitwassen heeft uitgewist. Bemiddelaars storten zich op mensen die al een uitvaartverzekering hebben. Logisch, want miljoenen Nederlanders hebben die al in de kast liggen.


Voor de AFM zijn de klachten aanleiding onderzoek te doen naar de activiteiten van onder meer MoRe Financieel Advies en Unique Verzekeringen. De grote uitvaartverzekeraars vinden het goed dat de AFM deze misstanden aanpakt, maar vinden het vervelend dat daardoor de hele branche telkens in een kwaad daglicht wordt gesteld.


Consumenten die een uitvaartverzekering willen afsluiten, hoeven onder de nieuwe regels geen advieskosten te betalen als ze de polis via internet kopen. Bij marktleider Dela (3,7 miljoen verzekerden) komt al een kwart van de nieuwe klanten zo binnen. 'Dat is mogelijk omdat het een eenvoudig product is', zegt een woordvoerder.


Het provisieverbod heeft ook tot onduidelijkheid geleid over lopende polissen. Wanneer moet een verzekerde die al jaren premie stort, betalen voor advies? Alleen als sprake van een geheel nieuw advies, stellen AFM, het Verbond van Verzekeraars en de Consumentenbond. Wie gewoon iets wil weten over zijn lopende verzekering hoeft niet te betalen.


Ondanks dit duidelijke onderscheid tussen nieuwe en bestaande klanten gaat het af en toe mis. De Consumentenbond ontving diverse klachten over adviseurs en verzekeraars die kosten rekenen als advies wordt gevraagd over polissen waarvoor al tientallen jaren is betaald. 'Het is niet de bedoeling dat klanten dubbel betalen', aldus een AFM-woordvoerder. 'Bij doorlopende of al betaalde provisie moeten marktpartijen terughoudend zijn. Dit heeft onze aandacht.'


Dela zegt geen kosten te rekenen voor vragen over lopende verzekeringen. Eens in de vijf jaar neemt Dela contact op met klanten om bijvoorbeeld te informeren of de dekking nog passend is.


Bij het Verbond van Verzekeraars is onlangs afgesproken dat adviseurs die nieuwe polissen verkopen, per 1 september altijd inventariseren wat de wensen zijn voor de uitvaart. Daardoor zou de kans op onderdekking minder groot zijn. Soms vinden nabestaanden dat een uitvaartverzekering te weinig uitbetaalt. Ze moeten bijbetalen omdat ze meer willen dan een sobere begrafenis.


De uitvaartwensen moeten op gezette tijden opnieuw worden geïnventariseerd. 'Het is goed mogelijk dat iemand op zijn veertigste andere wensen heeft dan op zijn zeventigste. Ouderen willen bijvoorbeeld een eenvoudiger plechtigheid dan toen ze nog jong waren', aldus een Verbondswoordvoerder.


Bij uitvaartverzekeringen duikt steevast de vraag op of deze verzekering wel nodig is. Een uitvaart kost gemiddeld 7.000 euro. Wie dat geld op de plank heeft liggen, hoeft geen verzekering af te sluiten. Uitvaartverzekeraars waarschuwen wel dat de uitvaartkosten de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan de inflatie.


Uitvaartverzekeraars stellen dat ze nabestaanden veel zorgen uit handen nemen. Ze hebben immers uitvaartbegeleiders die veel regelen. Wie niet vast wil zitten aan een verzekeraar kan ook een van de honderden zelfstandige uitvaartbegeleiders inhuren. Die kunnen eveneens advies geven en op korte termijn een volgauto en aula regelen.


Een ander argument van grote uitvaartverzekeraars is dat leden goedkoper gebruik kunnen maken van hun uitvaartcentra. Nabestaanden van niet-leden zijn meer kwijt bij grote organisaties zoals Dela of Yarden, dat binnenkort samengaat met Monuta.


Wie de regie zoveel mogelijk in eigen hand wil houden, kan zich al gaan oriënteren op een voordelige grafkist. De goedkoopste doodskist kost volgens Yarden 525 euro. Dela rekent 385 voor de eenvoudigste kist.


Het kan nog goedkoper bij internetwinkel goedkoopstegrafkist.nl. Een kist van spaanplaat met eikenprintfolie en acht houten handgrepen kost daar minder dan 300 euro. Het product wordt discreet thuisbezorgd. De internetwinkel zegt de kisten te kopen bij dezelfde leverancier als uitvaartondernemers.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden