Vakhandel wordt gek van wijnkenner

Wat kan vandaag de dag nog worden gezegd over de mens achter de wijndrinker? In elk geval dat zijn keuze grillig is, zo blijkt op de vakbeurs Dranken/Fancy Food Fair in de Utrechtse Jaarbeurs....

'De consument kiest steeds vaker een andere wijn', zegt vinologe Josée van Rooij van het Wijn Informatie Centrum. 'Vroeger werd alleen Franse wijn gedronken. Tegenwoordig drinkt men de ene week Franse, de andere week Zuid-Afrikaanse en daarna wéér andere wijn.'

Officieel is Dranken/Fancy Food Fair '96 ook een 'beurs voor delicatessen en specialiteiten'. Maar de lekkernijen verzuipen in het enorme aanbod van het druivennat. Dat leidt tot het onvermijdelijke schouwspel van snuivende, slurpende, spugende en spoelende wijnkenners, die tijdens dat proeven niet veel meer zeggen dan 'mooie toon', 'lekker dik', 'wat moeilijk', 'karakter, hè?' of 'goede neus'.

Maar onder die oppervlakte speelt een bescheiden drama. Het aanbod van de drank is zo groot en de keuze van de consument zo veranderlijk dat de drankendetailhandel van gekkigheid niet meer weet wat hij allemaal in de schappen moet zetten. Dus steken slijters en wijnhandelaren in de Jaarbeurs hun neuzen met evenveel overgave in een vertrouwde rode Cotes de Castillon 1990 Manoir d'Olivier als in de spannende, zéér exotische Cypress Chardonnay uit Californië. Wie weet gaat de consument straks immers helemaal voor Amerikáánse wijnen.

In deze tijd is alles mogelijk, zegt vinologe Van Rooij, omdat de wijndrinker steeds meer kennis van zaken heeft. Dat heeft ie niet in de laatste plaats te danken aan 's lands beroemdste wijnschrijver, Hubrecht Duijker (die naar de beurs is gekomen ter promotie van zijn nieuwe serie televisie-uitzendingen van het programma Passie voor wijnen).

Maar afgezien van lessen en cursussen ontdekt de consument volgens Van Rooij vooral veel zelf. Soms tot wanhoop van de vakman. Heeft zijn klant zich ergens in een uithoek van de wereld gelaafd aan de plaatselijke gastronomie, komt ie hem vervolgens het hoofd dol zeuren om die lekkere wijn uit, zeg, Iran.

Normaal gesproken legt de detaillist zo'n zonderlinge vraag makkelijk naast zich neer. Maar het gaat niet zo goed met de vakhandel. Gedronken wordt er wel (vorig jaar met 16,5 liter wijn per persoon opnieuw meer dan het jaar ervoor) maar de klant gaat voor een fles wijn steeds vaker naar de supermarkt. Nog maar 27 procent van de in 1995 verkochte wijn ging van de hand bij de specialist.

Deze zoekt nu nieuwe wegen naar de wispelturige gebruiker, zo blijkt in de Utrechtse Jaarbeurs. Bijvoorbeeld bij de stand van de Wine Gallery, waar nauwkeurig aandacht is besteed aan 'de meerwaarde van de wijnfles'. Wat doet bijvoorbeeld de alternatieve wijndrinker als hij de fles vakkundig ad fundum heeft gedronken? Daar frutselt ie inderdaad nog wel eens een kaars in. Geheel daarop aansluitend heeft de Wine Gallery daarom een chique flesje ontwikkeld dat - met het bijgeleverde lontje - kan worden hergebruikt als olielamp.

Toch moet de detaillist het volgens importeur Peter Wagenaar van Baarsma' Dranken gewoon blijven zoeken in zijn vakkennis. 'Hij redt het wel', zegt Wagenaar. 'Hij moet gewoon blijven doen waar hij goed in is: voorlichting geven, een persoonlijke binding met de klant aangaan en risico durven nemen door een wijnadvies te geven.'

Eric Arends

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden