Vakbonden vrezen ingrijpende gevolgen van efficiency-studies 'Duizenden banen extra weg bij ABN Amro'

Bij ABN Amro staan veel meer banen op het spel dan de eerder aangekondigde 2800. De vakbonden zijn van mening dat lopende studies over het distributienetwerk en het betalingsverkeer wel moeten leiden tot het verlies van vele duizenden banen extra....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De woordvoerder reageerde hiermee op een bericht in het Financieele Dagblad van gisteren. Het FD meldde dat 830 kleinere kantoren (zogenoemde 'B- en C-lokaties') op de nominatie staan om gesloten te worden. Samen met enkele andere maatregelen zou dat 10 duizend banen kosten.

Het contact met de particuliere cliënten en kleine ondernemingen zou verregaand geautomatiseerd worden via 06-lijnen en 'aanraakschermen' in de bankkantoren.

ABN Amro wil slechts aangeven dat er een studie loopt, project Irene genaamd, naar de mogelijkheden om de distributie van de bankprodukten efficiënter te laten verlopen. 'Maar we zullen nooit de kleinere kantoren gaan opheffen', zo meldt de woordvoerder. 'Die hebben we gewoon hard nodig om dicht bij onze cliënten te kunnen blijven.' Ook C. Thomas, voorzitter van de centrale ondernemingsraad, ontkent dat er extra banen zouden verdwijnen of kleine kantoren gesloten zouden worden.

Volgens de vakbonden staan er echter veel meer banen op het spel. Het zou T. de Leeuw den Bouter, bestuurder van de Industriebond CNV, zelfs verbazen als het banenverlies de komende jaren beperkt zou blijven tot 2800. 'Met alle plannen die nu op stapel staan is het bijna onmogelijk dat er niet meer banen verdwijnen.' Hij spreekt over een extra banenverlies van 5000 tot 7500.

Hij doelt onder meer op de aanstaande reorganisatie van het verzekeringsbedrijf en op het project Dagobert, waarin het betaalsysteem van de bank nader bestudeerd wordt. Ook hierover is een 'heroriëntatie' gaande, zo erkent de woordvoerder.

'ABN Amro zoekt het meer in het hogere segment, terwijl de huis-, tuin- en keukenklant minder wordt bediend. Het is de vraag of ze nog een brede bank blijft', aldus bestuurder D. Hamaker van de FNV Dienstenbond.

Waarschijnlijk zal project Irene leiden tot verdergaande automatisering van de dienstverlening aan de kleinere particuliere cliënt. In die opzet speelt zelfbediening, ondersteund door telefonische service, een grote rol. Met veel van de nieuw aan te wenden technieken zoals toepassing van aanraakschermen in de lokale kantoren experimenteren al tal van andere banken. In project Dagobert staat ook het centraal en volledig geautomatiseerd verwerken van girale betaalopdrachten op het programma.

In die opzet zou de bank de vermogende particulier en de middelgrote en grote bedrijven toenemend bedienen via zijn regio-, districts- en rayonkantoren. Van daaruit kan de bank haar klanten met echte specialisten terzijde staan. ABN Amro telt 31 regio- en regiodistrictskantoren en 113 rayonvestigingen. Daaronder hangen de middelgrote en kleine kantoren. Vorig jaar is het aantal kantoren in de eerste zes maanden in het binnenland gedaald met 108 tot 1144.

De studies zijn ingezet in een reactie op het marktverlies dat de bank vorig jaar heeft geleden. Eind vorig jaar gaf bestuursvoorzitter Kalff in een interview aan dat dat vooral op de zakelijke markt het geval was, 'waar bedrijven er een andere huisbank hebben bijgenomen. Het verlies is slechts gering, een procentje. Toch is het mijn vurige wens dat we dat marktaandeel terugwinnen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.