Nieuwsschiphol

Vakbond CNV spant rechtszaak aan tegen beveiligingsbedrijf Schiphol

CNV spant een rechtszaak aan tegen het CTSN, een van de vijf beveiligingsbedrijven die op Schiphol actief zijn. De vakbond beschuldigt CTSN ervan afspraken niet na te komen, die zijn gemaakt toen het bedrijf in september een aanbesteding op de luchthaven won.

Vakbonden verwijten Schiphol al langer bezig te zijn met ‘een race naar de bodem’ wat betreft de arbeidsvoorwaarden van beveiligers. Beeld ANP
Vakbonden verwijten Schiphol al langer bezig te zijn met ‘een race naar de bodem’ wat betreft de arbeidsvoorwaarden van beveiligers.Beeld ANP

Die afspraken raken de zeker veertig werknemers die door CTSN zijn overgenomen van concurrenten die het werk uitvoerden dat het beveiligingsbedrijf nu gaat doen. Volgens de CNV had het bedrijf in Hoofddorp beloofd bestaande arbeidsvoorwaarden te handhaven, zoals rooster indelingen, adv-dagen, werkloosheidsverzekeringen en vakbondsverlof.

Race naar de bodem

De problemen zijn een uitvloeisel van de nieuwe aanbesteding van beveiligingstaken op Schiphol. Daardoor kregen sommige beveiligingsbedrijven meer taken en sommige minder. De vijf bedrijven die de beveiliging op Schiphol verzorgen, hadden afgesproken elkaars personeel over te nemen en dat die medewerkers er niet op achteruit zouden gaan wat arbeidsvoorwaarden betreft.

De vakbonden verwijten Schiphol al langer bezig te zijn met ‘een race naar de bodem’. Door een aanbesteding in zoveel mogelijk partjes op te knippen, speelt de luchthaven beveiligingsbedrijven, schoonmaakbedrijven en vrachtafhandelaars tegen elkaar uit. Die gaan met hun offertes zo laag mogelijk zitten, denken de bonden. Het personeel betaalt daar uiteindelijk de prijs voor.

Braaf voor de bühne

Het gaat niet alleen bij CTSN mis, volgens CNV, maar ook bij de concurrenten. Ook zij krijgen mogelijk een dagvaarding. ‘Waar Schiphol en beveiligingsbedrijven voor de bühne braaf convenanten en gedragscodes ondertekenen, blijkt op de werkvloer dat er rauw geconcurreerd wordt op de arbeidsvoorwaarden van beveiligers’, stelt Erik Honkoop van CNV. De bond spreekt ook Schiphol daarop aan, maar de luchthaven zegt weinig te kunnen doen. Het verschool zich eerder achter de Europese aanbestedingsregels die zouden bepalen dat de Schiphol geen eisen kon stellen aan de arbeidsvoorwaarden van bedrijven die meedingen naar orders.

De rechtszaak maakt een goede kans van slagen. Eerder deze maand oordeelde de kantonrechter in Haarlem dat het bedrijf Securitas, een concurrent van SDBV Security dat ook op Schiphol opereert, mag overnemen. Maar alleen op de voorwaarde dat de nieuwe eigenaar de arbeidsvoorwaarden van SDBV-werknemers handhaaft.

CTSN is een dochteronderneming van ICTS Europe. Het specialiseert zich in luchtvaart- en objectbeveiliging en in speurhonden (canine security). Het bedrijf telt ruim 400 werknemers. CTSN is sinds 2003 actief op de Nederlandse beveiligingsmarkt en werkt sinds 2010 op luchthaven Schiphol.

MEER LEZEN?

Arbeidsomstandigheden op Schiphol zijn op z’n best matig te noemen. Volgens vakbond FNV doet de luchthaven er alles aan om de goedkoopste te zijn voor luchtvaartmaatschappijen. Hoe erg is het volgens werknemers zelf? ‘Soms schaam ik me dood.’ Over de keerzijde van die ticket van drie tientjes voor een vlucht naar Mallorca: Schiphol draait op goedkope arbeidskracht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden