Vakblad in ICT ploft niet, maar dwarrelt op deurmat

Als de nieuwe Computable op de deurmat plofte, hóórde je dat. In de hoogtijdagen van de ICT-sector, pakweg twee jaar geleden, woog hét weekblad voor de sector, welhaast een half pond: 80 pagina's krantenpapier op tabloidformaat, boordevol personeelsadvertenties en reclame uit de eens zo hippe en innovatieve ICT-wereld....

Geldt Computable als graadmeter voor de malaise in de ICT-sector? Hoofdredacteur Cindy Curré van Computable (oplage 97 duizend), een uitgave van VNU business publications, erkent dat het 'over de hele lijn' minder gaat met het tijdschrift, net als de advertentie-inkomsten bij veel andere tijdschriften en ook bij de kranten. Curré voelt de klappen van de markt echter harder aankomen omdat het blad in 'controlled circulation', gratis wordt toegestuurd binnen de doelgroep. 'Met de redactie gaat het prima; het blad heeft sinds mei een nieuw formaat, en een ander jasje, maar de markt zit momenteel tegen. Het zijn moeilijke tijden, de redactiekosten moeten omlaag, we moeten zuiniger aan doen.

'Gelukkig is er dit voorjaar wel geïnvesteerd in een nieuw formaat, want we zien de moeilijke omstandigheden toch zeker tot ver in 2003 aanhouden. Er hoeven gelukkig geen redacteuren te vertrekken. De uitgever ziet ook wel in dat het niet meevalt om kwaliteitsredacteuren te krijgen. De redactie wil niet bezuinigen op kwaliteit.'

Bij de belangrijkste concurrent, Automatiseringsgids van uitgever Ten Hagen & Stam, is er eveneens sprake van 'enige teruggang' op het gebied van de advertentiebezetting. De positie van hoofdredacteur Bas Linders is echter 'iets comfortabeler' omdat zijn blad (oplage 80 duizend) ook abonnementsinkomsten heeft. 'Bij Computable zijn er alleen advertenties dus ik kan me voorstellen dat de uitgever daar wat zenuwachtiger wordt. Ik merk bij adverteerders een appreciatie voor content, redactionele inhoud, waarvoor abonnees willen betalen. De abonnees lopen hier niet bij bosjes weg. Wij winnen aan marktaandeel in een krimpende markt, en dat lijkt me een prima uitgangspunt voor wanneer de markt weer aantrekt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden